Husk mig
▼ Indhold

Græsrodsbevægelser i undtagelsestilstand 2019

Side 2 af 2<12
08-12-2018 16:18
Jakob
★★★★★
(6893)
­

Et opfølgende link angående landbrug, miljø og klima:
http://www.klimadebat.dk/forum/stop-dansk-koedeksport-nu--d7-e3477.php

­
08-12-2018 16:31
Jakob
★★★★★
(6893)
­

Nu er der ikke engang en måned tilbage, før danske græsrødder går fra et prøveår og over i en egentlig undtagelsestilstand, og hvad kommer det så til at betyde..?

I år har der til danskernes ære både for voksne og unge og til politikernes vækkelse været flere gode og kraftfulde demonstrationer, og der er nok ingen grund til at tro, at det vil blive mindre i de kommende år.

Jeg ved ikke, om der er grund til at frygte ballade, men klima, miljø og råstofbevarelse er i højeste grad de unges sag, og hvis nogle gamle ikke vil rette ind og stille om, så vil de unge have en moralsk ret til at lægge pres på dem, og den ret forventer, håber og frygter jeg, at de vil håndhæve i en resultatskabende form.

Tænk, hvis de unge f.eks. danner et landsdækkende "klimakorps" og et "miljøkorps" og et "økologikorps", og de har afdelinger i enhver by, hvor de samles i grupper og går rundt og besøger folk og spørger dem ud om deres livsstil og deres bolig, og om de har oliefyr, og om de har bil, og hvor meget de kører om året osv. osv..

Har DU nogle gode svar til dem, hvis de banker på og spørger dig ud, mens de står med notesblok og pen..?

Jeg synes, at det er skræmmende, men især også gavnligt motiverende for omstillingen at tænke på, hvor dumt jeg selv måtte svare, hvis det skete for mig i morgen:

"Gisp..! .. Ja, øøøhhmm... jeg har bestilt en varmepumpe, men den er desværre i restordre, og jeg vil selvfølgelig gerne fremvise fakturaen som bevis, hvis det kan give mig dispensation, så I vil lade mig i fred igen..."

­
08-12-2018 20:58
Kosmos
★★★★★
(4783)
spørger dem ud om deres livsstil og deres bolig, og om de har oliefyr, og om de har bil, og hvor meget de kører om året osv. osv..

- eller måske, om de har nogle øl i kælderen?:

Danmark er det land, hvor flest unge drikker alkohol i løbet af en måned, og når de drikker, drikker de dobbelt så mange genstande på en aften som gennemsnittet i Europa.

»Det mest alarmerende er, at danske unge er dem, der fuldstændig uden sammenligning drikker sig mest fulde. Det er tydeligt, at der er noget helt særligt på spil i Danmark – her er det simpelthen almindeligt at drikke sig meget beruset«, siger Kit Broholm, chefkonsulent i Sundhedsstyrelsen
08-12-2018 22:57
Jakob
★★★★★
(6893)
­

2019 er også året, hvor de danske hus og haveejere bør være forberedt på, at nogle fornuftige unge mennesker kan banke på døren og bede pænt om et lille stykke have til økologisk dyrkning.

­
09-12-2018 08:41
Jørgen Petersen
★★★★☆
(1788)
Hej Kosmos

Rigtig godt skrevet. Det er altid godt at få sat tingene lidt i perspektiv.
09-12-2018 12:48
Jakob
★★★★★
(6893)
­

Selvom denne tråd ikke giver indtryk af det, så er der også rigtig mange voksne, som med hud og hår vil bakke op om de unge, som viser økologisk initiativ til at rette skuden op, før den opsluges af havet.
Måske nogle husker fra skoletiden, hvordan snebolde og papirskugler osv. kunne cirkulere under borde og bag på ryggen, fordi ingen myndigheder måtte opdage, at der foregik en oprustning. Det kunne være meget sjovt og godt for samarbejde og sammenhold, selvom det selvfølgelig også var uartigt. Men alt har en grænse, og sådan en bølge, der nok ville kunne flytte noget for en god sag, den bliver pludselig brudt, hvis nogen går over stregen og f.eks. putter sten i snebolde eller klemmer dem til is osv..

På samme måde er der sikkert også nu startet en lignende skjult oprustning, hvor forskellige aktionsværktøjer er begyndt at cirkulere med henblik på at kunne anvendes til at hjælpe, forsvare og beskytte de unge i deres arbejde for et bæredygtigt Danmark. Det er i mine øjne helt, som det bør være. Men hvor går grænsen..?

Jeg er sikker på, at det er i den bedste mening, og jeg vil bestemt heller ikke betegne det som en sten i en snebold. Men jeg ved alligevel ikke, om den anonyme familiefader blandt mine trofaste leverandører er gået lidt over gevind i oprustningen, når han fuldstændigt tavst og uregistreret sender mig nogle mundstykker til vandkanoner, som får politiets vandkanon til at ligne en legetøjs vandpistol.
Hvordan bør man som eksempel forholde sig i sådan en situation..?

­
Tilknyttet billede:

22-12-2018 01:20
Jakob
★★★★★
(6893)
­

Nå, men så vælger jeg som alle andre at forholde mig passivt. Hvis nogle autonome tilfældigt skulle have modtaget en vandpumpe på størrelse med rundetårn, og de mangler strålespidser, så må de selv finde ud af at henvende sig.

­
30-12-2018 18:38
Jakob
★★★★★
(6893)
­

Måske fremgår det efterhånden, at jeg reelt ikke aner, hvad det galvaniserede endestykke på ovenstående billede i virkeligheden er beregnet til.
Men nu har jeg også søgt efter det, og det var aldeles forgæves.
Er der evt. andre, som kan se det..?

­
30-12-2018 19:53
Jakob
★★★★★
(6893)
­

Det kunne måske være en Perrotkobling af en art..
https://www.hydroscand.dk/produkter/slangekoblinger-industri/5011-xx
https://www.google.com.au/search?biw=1644&bih=900&tbm=isch&sa=1&ei=oAspXO7VI8ifsgHi4ZWgDw&q=perrot+kobling+galvaniseret+slangekobling&oq=perrot+kobling+galvaniseret+slangekobling&gs_l=img.3...172818.179935..180337...0.0..0.93.1393.17......0....1j2..gws-wiz-img.n1rPdJNQ4iY

Never mind... spørgsmålet er nu nærmere, hvordan jeg få koblet tråden fornuftigt sammen med en nytårstale, som jeg har tænkt skal holdes her.

Jeg kunne på en måde godt vælge at sige pyt med den i år, fordi jeg i forvejen har holdt nogle stykker, som kan gøre det ud for den. På den anden side bryder jeg mig jo heller ikke om, at mine medskribenter kommer til at føle sig snydt.

­
31-12-2018 15:24
Jakob
★★★★★
(6893)
­

Nytårstale 2018

År 2019 står for døren. Det bliver et særligt år, fordi alle danske græsrodsbevægelser på et overordnet plan vil være i undtagelsestilstand til på ubestemt tid for økologisk bæredygtighed, som omfatter klima, miljø og råstofbevarelse.

Ingen må mere forbavses, hvis et fodboldhold eller en flok spejdere eller en svømmeklub eller en skakklub udfører en klimaaktion. Ingen må internt i klubberne forbavses, hvis et medlem pludseligt begynder at gejler hele holdet op til en miljøaktion. osv. osv.... alle klubber fra skak til vægtløftning over synkronsvømning til klimabevægelse opfordres til at nyde de frie tøjler og tage en tørn for en endnu større sag.
Hvis nogen ikke mærker undtagelsestilstanden, så kan det kun være fordi de selv gør for lidt.

Hvad der reelt kommer ud af det, kan ingen vide. Lige nu er der udsigt til storm, men det er jo kun en vejrudsigt.

Jeg vil dog gerne understrege, at når græsrødder på denne måde sættes i undtagelsestilstand, så er det fordi det skønnes at være sidste chance for Danmark til at vende skuden. Om det allerede er uigenkaldeligt for sent, kan ingen afgøre. Det giver heller ikke mere mening at diskutere, end at begynde at diskutere med styrmanden på Titanic, om det ikke var for sent og spildt arbejde at dreje på roret, da der blev slået alarm. Der kan komme et tidspunkt, hvor man må give afkald på at styre begivenhederne og i stedet indrette sig på, at blive styret af dem.

Men før Danmark i et 'lykkeligt' internationalt samarbejde giver afkald på sin egen eksistens, så skal der måske kæmpes og markeres..?!
https://www.klimadebat.dk/forum/hvad-goer-vi-ved-klimaflygtninge-d7-e1087-s120.php#post_71006

Jeg er slet ikke i tvivl om, at danskerne både kan og vil kæmpe med næb og klør, hvis de forstår og tror på, at det handler om Danmarks eksistens.
Det bliver nok temmelig vanskeligt at få alle sindige jyder til at forstå, at det er nu eller aldrig. Der skal en stærk og besværlig påvirkning til fra andre mennesker, før de vågner op. Men hvis vækningen lykkes, så er den uden tvivl arbejdet værd.

Undtagelsestilstanden forsøger også at åbne et nyt spor sammen med det internationale. Danmarks omstilling skal slet ikke følge de andre lande mere. Danmark skal blot stille om lyn hurtigt, så nationen kommer til at stå som et lysende godt eksempel for verden. Og i takt med, at Danmark stiller om, så vil vi alle blive dygtigere til det, så vi også bedre kan hjælpe andre lande og fortælle dem, hvad de skal gøre.

Men når man tager fat i substansen, så er der nogle elementer, som i nogle sammenhænge vil gøre det meget vanskeligt for Danmark at fortsætte et samarbejde, og det kan ende i konflikt.
Det meste af dette arbejde er politisk, men det er jo græsrødderne, der vælger politikerne, så husk at vælge rigtigt.
Hvor mange af dagens politikere vil f.eks. risikere at starte en handelskonflikt, fordi et andet land vil sælge os nogle produkter, som er fremstillet på basis af fossil energi..??
Vi har lang vej endnu..

Hvilke politikere har gjort rede for, hvordan det danske vejnet skal opretholdes fossilfrit, når vi ikke mere kan få asfalt fra raffinaderiet..?
Det kommer de nok til lige om lidt. Vi må bære over med dem, fordi de pt har så travlt med at lukke små lokale jernbanelinjer, at de ikke har tid.
Ja, vi har meget lang vej endnu..

Derfor er det også altafgørende, at omstillingen kommer op i et helt andet gear, og vi forstår, at der skal meget mere til.

Jamen, hvorfor lige nu..??

Det må være for underholdningens skyld, at jeg møder et så idiotisk spørgsmål i min egen nytårstale.
Det er overhovedet ikke lige nu, det er med meget mere end 70 års nøl, forsinkelse og ansvarsløshed..!!

Lad mig henvise til et deprimerende citat fra en af de skribenter her i forum, som har undersøgt stoffet mere end de fleste, og som i mine øjne fortjener meget stor respekt:

Niels K Sørensen skrev:
Efter at have set dieselgate, skattesvindel fra verdens rigeste investeringsfonde, løgnagtige, populistiske præsidenter osv., så tror jeg ikke så meget mere på vores evner til at undgå ganske alvorlige ændringer i klimaet.

Lad os stå sammen om, at 2019 blive året, hvor mennesker som han får troen tilbage.

Rav Åge fik mavesår og døde med sit ridderkors. Men høfde 42 ligger der endnu, og i dag står hans søn grådkvalt på TV og kæmper videre for, at der skal blive ryddet op efter industrisvineriet, som staten ( demokratiet ( du gamle eller dine og mine forældre )) gav tilladelse til, og som truer med at skabe fiskedød og meget andet i Limfjorden og på hele vestkysten.
Det kan være ganske vanskeligt at forstå, at det skulle være dansk demokrati. Eller endnu værre den danske folkesjæl og kultur. ..

Der kan være en tilbøjelighed til at glemme miljøet, når man skruer op for klimaambitionerne, men den går altså ikke. Når målet er økologisk bæredygtighed, så skal begge dele med. Det ene må ikke blive på det andets bekostning, så vi efterfølgende står med en smask forgiftet jord. Hvis der skal kompromisses, så må det som stædigt udgangspunkt være i meget lille skala. Og det gælder også den del af råstofforbruget, som ikke kan genanvendes og råstoffet bringes tilbage til samme eller bedre kvalitet end det oprindelige.

Det kan i visse situationer godt være vanskeligt at vide, hvad man skal være for, og hvad man skal være imod, så for resultatet er det afgørende, at man tænker sig om. Men det allervigtigste er nok at vise stærk vilje.
Der kan være behov for at ændre meget store ting i verden. Men selv når man må opgive alle de vigtigste ting, så er der stadig noget, man kan gøre.

Men før Danmark bliver fanget i sin sidste tid, og før nationen blive endeligt tilintetgjort af fremmede magter, som Anna Frank blev det, så skal der hellere i tide kæmpes for en bedre verden på et højere plan, hvor det faktisk kan nytte til mere, end at efterkommerne kan udgive danskernes næstekærlighed i bogform efter Danmarks tilintetgørelse er blevet endeligt afgjort af andre landes nationale interesser.

Nogle siger, at det tager lang tid at omstille Danmark til vedvarende energi. Det ved de kun, hvis det er dem, der har magten. Tag den fra dem og giv dem den aldrig igen.!

Nogle siger, at det er umuligt hurtigt at omstille hele Danmark til økologisk drift. Det ved de kun, hvis det er dem, der har magten. Tag den fra dem og giv dem den aldrig igen.!

Nogle siger, at det er umuligt at undgå forurenende virksomheder i Danmark. Det ved de kun, hvis det er dem, der har magten. Tag den fra dem og giv dem den aldrig igen.

Nogle siger, at det er umuligt at undgå import af varer, som er produceret på fossilt brændsel. Det ved de kun, hvis det er dem, der har magten. Vær klar til at tage den fra dem og aldrig give dem den igen.

Hermed ønskes enhver dansk græsrod et godt og udfordrende nytår.

Lad os alle kæmpe for at bevare Danmark. De andre gør det ikke.

Billedkilde: Kristeligt Dagblad den 15 juni 2018
01-01-2019 11:04
Jakob
★★★★★
(6893)
­

Jakob skrev:
­Hvad der reelt kommer ud af det, kan ingen vide. Lige nu er der udsigt til storm, men det er jo kun en vejrudsigt.

http://www.dmi.dk/vejr/til-lands/vejrkort/

Vejrudsigten holder nogenlunde, og det ser heldigvis ud til, at det er med mådehold, så de fleste tage bliver liggende.

Men hvor bliver slumstormerne egentlig af... ligger de mon og slumrer i stormen..?

Det gør ondt på både statens økonomi, miljøet, klimaet og råstofbevarelsen, når huse på landet efterlades tomme og skal rages ned til fordel for socialt nybyggeri i byerne.

Stå af ræset og få et gratis hus i vildmarken.
Det lyder smukkere end et håndværkertilbud i den rådne gyllebanan. Men et hus må være et hus, og der findes måske ligefrem også en form for liv udenfor den tyggegummibelagte og smogfarvede stenbro.

Staten kunne evt. give lidt penge til det frem for at betale for nedrivning. Slumstormerne er verdens mest trofaste beboere. Hvis man bare truer med at smide dem ud, så er man sikker på, at de bliver boende.

­
Side 2 af 2<12

Deltag aktivt i debatten Græsrodsbevægelser i undtagelsestilstand 2019:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Danmark i undtagelsestilstand 20177707-01-2017 15:55
▲ Til toppen
Afstemning
Hvilken af verdens førende økonomier er længst fremme i omstillingen til vedvarende energi?

USA

EU

Kina

Japan

Indien

Brasilien

Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2019 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik