Husk mig
▼ Indhold

Græsrodsbevægelser i undtagelsestilstand 2019



Side 2 af 4<1234>
08-12-2018 16:18
Jakob
★★★★★
(9287)
­


Et opfølgende link angående landbrug, miljø og klima:
http://www.klimadebat.dk/forum/stop-dansk-koedeksport-nu--d7-e3477.php


­
08-12-2018 16:31
Jakob
★★★★★
(9287)
­




Nu er der ikke engang en måned tilbage, før danske græsrødder går fra et prøveår og over i en egentlig undtagelsestilstand, og hvad kommer det så til at betyde..?

I år har der til danskernes ære både for voksne og unge og til politikernes vækkelse været flere gode og kraftfulde demonstrationer, og der er nok ingen grund til at tro, at det vil blive mindre i de kommende år.

Jeg ved ikke, om der er grund til at frygte ballade, men klima, miljø og råstofbevarelse er i højeste grad de unges sag, og hvis nogle gamle ikke vil rette ind og stille om, så vil de unge have en moralsk ret til at lægge pres på dem, og den ret forventer, håber og frygter jeg, at de vil håndhæve i en resultatskabende form.

Tænk, hvis de unge f.eks. danner et landsdækkende "klimakorps" og et "miljøkorps" og et "økologikorps", og de har afdelinger i enhver by, hvor de samles i grupper og går rundt og besøger folk og spørger dem ud om deres livsstil og deres bolig, og om de har oliefyr, og om de har bil, og hvor meget de kører om året osv. osv..

Har DU nogle gode svar til dem, hvis de banker på og spørger dig ud, mens de står med notesblok og pen..?

Jeg synes, at det er skræmmende, men især også gavnligt motiverende for omstillingen at tænke på, hvor dumt jeg selv måtte svare, hvis det skete for mig i morgen:

"Gisp..! .. Ja, øøøhhmm... jeg har bestilt en varmepumpe, men den er desværre i restordre, og jeg vil selvfølgelig gerne fremvise fakturaen som bevis, hvis det kan give mig dispensation, så I vil lade mig i fred igen..."




­
08-12-2018 20:58
Kosmos
★★★★★
(5371)
spørger dem ud om deres livsstil og deres bolig, og om de har oliefyr, og om de har bil, og hvor meget de kører om året osv. osv..

- eller måske, om de har nogle øl i kælderen?:

Danmark er det land, hvor flest unge drikker alkohol i løbet af en måned, og når de drikker, drikker de dobbelt så mange genstande på en aften som gennemsnittet i Europa.









»Det mest alarmerende er, at danske unge er dem, der fuldstændig uden sammenligning drikker sig mest fulde. Det er tydeligt, at der er noget helt særligt på spil i Danmark – her er det simpelthen almindeligt at drikke sig meget beruset«, siger Kit Broholm, chefkonsulent i Sundhedsstyrelsen
08-12-2018 22:57
Jakob
★★★★★
(9287)
­



2019 er også året, hvor de danske hus og haveejere bør være forberedt på, at nogle fornuftige unge mennesker kan banke på døren og bede pænt om et lille stykke have til økologisk dyrkning.







­
09-12-2018 08:41
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Hej Kosmos

Rigtig godt skrevet. Det er altid godt at få sat tingene lidt i perspektiv.
09-12-2018 12:48
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Selvom denne tråd ikke giver indtryk af det, så er der også rigtig mange voksne, som med hud og hår vil bakke op om de unge, som viser økologisk initiativ til at rette skuden op, før den opsluges af havet.
Måske nogle husker fra skoletiden, hvordan snebolde og papirskugler osv. kunne cirkulere under borde og bag på ryggen, fordi ingen myndigheder måtte opdage, at der foregik en oprustning. Det kunne være meget sjovt og godt for samarbejde og sammenhold, selvom det selvfølgelig også var uartigt. Men alt har en grænse, og sådan en bølge, der nok ville kunne flytte noget for en god sag, den bliver pludselig brudt, hvis nogen går over stregen og f.eks. putter sten i snebolde eller klemmer dem til is osv..

På samme måde er der sikkert også nu startet en lignende skjult oprustning, hvor forskellige aktionsværktøjer er begyndt at cirkulere med henblik på at kunne anvendes til at hjælpe, forsvare og beskytte de unge i deres arbejde for et bæredygtigt Danmark. Det er i mine øjne helt, som det bør være. Men hvor går grænsen..?

Jeg er sikker på, at det er i den bedste mening, og jeg vil bestemt heller ikke betegne det som en sten i en snebold. Men jeg ved alligevel ikke, om den anonyme familiefader blandt mine trofaste leverandører er gået lidt over gevind i oprustningen, når han fuldstændigt tavst og uregistreret sender mig nogle mundstykker til vandkanoner, som får politiets vandkanon til at ligne en legetøjs vandpistol.
Hvordan bør man som eksempel forholde sig i sådan en situation..?



­
Tilknyttet billede:

22-12-2018 01:20
Jakob
★★★★★
(9287)
­


Nå, men så vælger jeg som alle andre at forholde mig passivt. Hvis nogle autonome tilfældigt skulle have modtaget en vandpumpe på størrelse med rundetårn, og de mangler strålespidser, så må de selv finde ud af at henvende sig.




­
30-12-2018 18:38
Jakob
★★★★★
(9287)
­


Måske fremgår det efterhånden, at jeg reelt ikke aner, hvad det galvaniserede endestykke på ovenstående billede i virkeligheden er beregnet til.
Men nu har jeg også søgt efter det, og det var aldeles forgæves.
Er der evt. andre, som kan se det..?


­
30-12-2018 19:53
Jakob
★★★★★
(9287)
­


Det kunne måske være en Perrotkobling af en art..
https://www.hydroscand.dk/produkter/slangekoblinger-industri/5011-xx
https://www.google.com.au/search?biw=1644&bih=900&tbm=isch&sa=1&ei=oAspXO7VI8ifsgHi4ZWgDw&q=perrot+kobling+galvaniseret+slangekobling&oq=perrot+kobling+galvaniseret+slangekobling&gs_l=img.3...172818.179935..180337...0.0..0.93.1393.17......0....1j2..gws-wiz-img.n1rPdJNQ4iY



Never mind... spørgsmålet er nu nærmere, hvordan jeg få koblet tråden fornuftigt sammen med en nytårstale, som jeg har tænkt skal holdes her.

Jeg kunne på en måde godt vælge at sige pyt med den i år, fordi jeg i forvejen har holdt nogle stykker, som kan gøre det ud for den. På den anden side bryder jeg mig jo heller ikke om, at mine medskribenter kommer til at føle sig snydt.




­
31-12-2018 15:24
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Nytårstale 2018



År 2019 står for døren. Det bliver et særligt år, fordi alle danske græsrodsbevægelser på et overordnet plan vil være i undtagelsestilstand til på ubestemt tid for økologisk bæredygtighed, som omfatter klima, miljø og råstofbevarelse.

Ingen må mere forbavses, hvis et fodboldhold eller en flok spejdere eller en svømmeklub eller en skakklub udfører en klimaaktion. Ingen må internt i klubberne forbavses, hvis et medlem pludseligt begynder at gejler hele holdet op til en miljøaktion. osv. osv.... alle klubber fra skak til vægtløftning over synkronsvømning til klimabevægelse opfordres til at nyde de frie tøjler og tage en tørn for en endnu større sag.
Hvis nogen ikke mærker undtagelsestilstanden, så kan det kun være fordi de selv gør for lidt.

Hvad der reelt kommer ud af det, kan ingen vide. Lige nu er der udsigt til storm, men det er jo kun en vejrudsigt.

Jeg vil dog gerne understrege, at når græsrødder på denne måde sættes i undtagelsestilstand, så er det fordi det skønnes at være sidste chance for Danmark til at vende skuden. Om det allerede er uigenkaldeligt for sent, kan ingen afgøre. Det giver heller ikke mere mening at diskutere, end at begynde at diskutere med styrmanden på Titanic, om det ikke var for sent og spildt arbejde at dreje på roret, da der blev slået alarm. Der kan komme et tidspunkt, hvor man må give afkald på at styre begivenhederne og i stedet indrette sig på, at blive styret af dem.

Men før Danmark i et 'lykkeligt' internationalt samarbejde giver afkald på sin egen eksistens, så skal der måske kæmpes og markeres..?!
https://www.klimadebat.dk/forum/hvad-goer-vi-ved-klimaflygtninge-d7-e1087-s120.php#post_71006

Jeg er slet ikke i tvivl om, at danskerne både kan og vil kæmpe med næb og klør, hvis de forstår og tror på, at det handler om Danmarks eksistens.
Det bliver nok temmelig vanskeligt at få alle sindige jyder til at forstå, at det er nu eller aldrig. Der skal en stærk og besværlig påvirkning til fra andre mennesker, før de vågner op. Men hvis vækningen lykkes, så er den uden tvivl arbejdet værd.

Undtagelsestilstanden forsøger også at åbne et nyt spor sammen med det internationale. Danmarks omstilling skal slet ikke følge de andre lande mere. Danmark skal blot stille om lyn hurtigt, så nationen kommer til at stå som et lysende godt eksempel for verden. Og i takt med, at Danmark stiller om, så vil vi alle blive dygtigere til det, så vi også bedre kan hjælpe andre lande og fortælle dem, hvad de skal gøre.

Men når man tager fat i substansen, så er der nogle elementer, som i nogle sammenhænge vil gøre det meget vanskeligt for Danmark at fortsætte et samarbejde, og det kan ende i konflikt.
Det meste af dette arbejde er politisk, men det er jo græsrødderne, der vælger politikerne, så husk at vælge rigtigt.
Hvor mange af dagens politikere vil f.eks. risikere at starte en handelskonflikt, fordi et andet land vil sælge os nogle produkter, som er fremstillet på basis af fossil energi..??
Vi har lang vej endnu..

Hvilke politikere har gjort rede for, hvordan det danske vejnet skal opretholdes fossilfrit, når vi ikke mere kan få asfalt fra raffinaderiet..?
Det kommer de nok til lige om lidt. Vi må bære over med dem, fordi de pt har så travlt med at lukke små lokale jernbanelinjer, at de ikke har tid.
Ja, vi har meget lang vej endnu..

Derfor er det også altafgørende, at omstillingen kommer op i et helt andet gear, og vi forstår, at der skal meget mere til.

Jamen, hvorfor lige nu..??

Det må være for underholdningens skyld, at jeg møder et så idiotisk spørgsmål i min egen nytårstale.
Det er overhovedet ikke lige nu, det er med meget mere end 70 års nøl, forsinkelse og ansvarsløshed..!!

Lad mig henvise til et deprimerende citat fra en af de skribenter her i forum, som har undersøgt stoffet mere end de fleste, og som i mine øjne fortjener meget stor respekt:

Niels K Sørensen skrev:
Efter at have set dieselgate, skattesvindel fra verdens rigeste investeringsfonde, løgnagtige, populistiske præsidenter osv., så tror jeg ikke så meget mere på vores evner til at undgå ganske alvorlige ændringer i klimaet.


Lad os stå sammen om, at 2019 blive året, hvor mennesker som han får troen tilbage.

Rav Åge fik mavesår og døde med sit ridderkors. Men høfde 42 ligger der endnu, og i dag står hans søn grådkvalt på TV og kæmper videre for, at der skal blive ryddet op efter industrisvineriet, som staten ( demokratiet ( du gamle eller dine og mine forældre )) gav tilladelse til, og som truer med at skabe fiskedød og meget andet i Limfjorden og på hele vestkysten.
Det kan være ganske vanskeligt at forstå, at det skulle være dansk demokrati. Eller endnu værre den danske folkesjæl og kultur. ..

Der kan være en tilbøjelighed til at glemme miljøet, når man skruer op for klimaambitionerne, men den går altså ikke. Når målet er økologisk bæredygtighed, så skal begge dele med. Det ene må ikke blive på det andets bekostning, så vi efterfølgende står med en smask forgiftet jord. Hvis der skal kompromisses, så må det som stædigt udgangspunkt være i meget lille skala. Og det gælder også den del af råstofforbruget, som ikke kan genanvendes og råstoffet bringes tilbage til samme eller bedre kvalitet end det oprindelige.


Det kan i visse situationer godt være vanskeligt at vide, hvad man skal være for, og hvad man skal være imod, så for resultatet er det afgørende, at man tænker sig om. Men det allervigtigste er nok at vise stærk vilje.
Der kan være behov for at ændre meget store ting i verden. Men selv når man må opgive alle de vigtigste ting, så er der stadig noget, man kan gøre.





Men før Danmark bliver fanget i sin sidste tid, og før nationen blive endeligt tilintetgjort af fremmede magter, som Anna Frank blev det, så skal der hellere i tide kæmpes for en bedre verden på et højere plan, hvor det faktisk kan nytte til mere, end at efterkommerne kan udgive danskernes næstekærlighed i bogform efter Danmarks tilintetgørelse er blevet endeligt afgjort af andre landes nationale interesser.

Nogle siger, at det tager lang tid at omstille Danmark til vedvarende energi. Det ved de kun, hvis det er dem, der har magten. Tag den fra dem og giv dem den aldrig igen.!

Nogle siger, at det er umuligt hurtigt at omstille hele Danmark til økologisk drift. Det ved de kun, hvis det er dem, der har magten. Tag den fra dem og giv dem den aldrig igen.!

Nogle siger, at det er umuligt at undgå forurenende virksomheder i Danmark. Det ved de kun, hvis det er dem, der har magten. Tag den fra dem og giv dem den aldrig igen.

Nogle siger, at det er umuligt at undgå import af varer, som er produceret på fossilt brændsel. Det ved de kun, hvis det er dem, der har magten. Vær klar til at tage den fra dem og aldrig give dem den igen.



Hermed ønskes enhver dansk græsrod et godt og udfordrende nytår.

Lad os alle kæmpe for at bevare Danmark. De andre gør det ikke.





Billedkilde: Kristeligt Dagblad den 15 juni 2018
01-01-2019 11:04
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Jakob skrev:
­Hvad der reelt kommer ud af det, kan ingen vide. Lige nu er der udsigt til storm, men det er jo kun en vejrudsigt.



http://www.dmi.dk/vejr/til-lands/vejrkort/



Vejrudsigten holder nogenlunde, og det ser heldigvis ud til, at det er med mådehold, så de fleste tage bliver liggende.



Men hvor bliver slumstormerne egentlig af... ligger de mon og slumrer i stormen..?


Det gør ondt på både statens økonomi, miljøet, klimaet og råstofbevarelsen, når huse på landet efterlades tomme og skal rages ned til fordel for socialt nybyggeri i byerne.

Stå af ræset og få et gratis hus i vildmarken.
Det lyder smukkere end et håndværkertilbud i den rådne gyllebanan. Men et hus må være et hus, og der findes måske ligefrem også en form for liv udenfor den tyggegummibelagte og smogfarvede stenbro.

Staten kunne evt. give lidt penge til det frem for at betale for nedrivning. Slumstormerne er verdens mest trofaste beboere. Hvis man bare truer med at smide dem ud, så er man sikker på, at de bliver boende.





­
07-04-2019 13:16
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Mange græsrødder ønsker at gøre Danmark økologisk bæredygtigt, men politikerne lader ofte til at mene, at det hele er for dyrt og umuligt og først kan blive om mange år. Endda også det, som vi kan tjene penge på i dag.

Disse græsrødder vil jeg gerne give et skulderklap. De er de sande forkæmpere for velfærdsstatens bevarelse.
Det næste, der kan ske, er måske, at de bliver sure, og deres opbyggelige arbejde, som i dag er strømlinet, vil vende sig på tværs.

Jeg plejer ikke at reklamere for det, men der er jo ingen grund til at holde det hemmeligt, at i modsætning til dem, der sætter penge højest for den såkaldte velfærdsstats bevarelse, kan der for de stålsatte grønne græsrødder i et presset miljø gælde endnu mere simple regler.

https://www.klimadebat.dk/forum/klimademonstration-15-marts-2019-d12-e3559.php#post_71751

jo mere strejke jo bedre



Hvilken algoritme økonomerne vil anvende til at behandle den parameter med i budgettet, ved jeg ikke. Vi må se, hvad valget ender med, men det kan måske være uklogt af gammel vane fortsat at tage for givet, at den er uden betydning.



­
­
07-04-2019 14:10
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Jakob. Bli'r det ikke lidt ensformigt, i længden, at føre diskussion med sig selv? Jeg tror, at de fleste her inde er klar over, at du føler dig frelst, Så du behøver slet ikke at fremture. Vi har ikke noget ønske om at blive frelste.
07-04-2019 21:16
Jakob
★★★★★
(9287)
­


@Krutzou

Hvis det bliver ensformigt at diskutere med sig selv, så må man nok være gået i stå.
Hvad får dig til at fantasere om, at det handler om personlig "frelse"..?
Hvad bliver man frelst fra, hvis man undlader at medvirke til en økologisk forbrydelse, som ikke er strafbar..?
Sin egen dårlige samvittighed måske... den ønsker jeg ikke at frelse nogensomhelst fra. Det må være mere på sin plads, at den begynder at nage noget mere.




­
08-04-2019 05:09
IBDaMann
★★★☆☆
(999)
Jakob skrev:­Men før Danmark bliver fanget i sin sidste tid, og før nationen blive endeligt tilintetgjort af fremmede magter, som Anna Frank blev det, så skal der hellere i tide kæmpes for en bedre verden på et højere plan, hvor det faktisk kan nytte til mere, end at efterkommerne kan udgive danskernes næstekærlighed i bogform efter Danmarks tilintetgørelse er blevet endeligt afgjort af andre landes nationale interesser. ­


Hvorfor skal du ikke lade smarte mennesker afgøre, om Danmark har problemer? Hvorfor foregiver du at vide? Du er videnskabeligt analfabeter. Du forstår ikke økonomien. Hvorfor skabe frygt og panik, når der ikke er nogen problemer? Forsøger du bare at øge din betydning?
08-04-2019 09:15
Jakob
★★★★★
(9287)
­


IBDaMann skrev:
Hvorfor skabe frygt og panik


Går du ligefrem i panik..?


­
08-04-2019 18:03
IBDaMann
★★★☆☆
(999)
Jakob skrev:
­
IBDaMann skrev:
Hvorfor skabe frygt og panik

Går du ligefrem i panik..?

Tror du faktisk, at der er et globalt klima?
08-04-2019 21:02
Jakob
★★★★★
(9287)
­
­


IBDaMann skrev:Tror du faktisk, at der er et globalt klima?



Ja.

Tror du, at den danske mand er en klimapolitisk frontløber, eller er der noget forsømt, som skal indhentes, før den titel kan erhverves i overensstemmelse med den særlige nationale motivation, som burde være indlysende..?








­
09-04-2019 11:43
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Jeg må sige til de progressive græsrødder, at jeg desværre ikke ser noget entydigt historisk bevis på, at rød fløj er markant bedre til at føre en økologisk bæredygtig politik end blå fløj. Sandheden er nok nærmere, at alle partier fra fødslen har haft andre dagsordner, som de finder vigtigere, og derfor vil et kontinuerligt pres fra befolkningen fortsat være nødvendigt, hvis ikke kræfterne skal forspildes på andre ting.
Men når jeg måler på de skribenter, som jeg gennem tiden har mødt i klimadebatten, så er det typisk stærkt liberale profiler, som udviser fanatisk modstand, og som forsvarsadvokater har nedtalt selv de mest groteske forureningsproblemer. Det er typisk også den slags profiler, som tror, at alt, hvad der har noget at gøre med at bekæmpe forurening og skabe mere økologisk bæredygtighed, må være en form for kommunisme skabt af fanden selv.
Når dagen er omme, kan man sidde med en fornemmelse af, at hvis blot disse uansvarlige økologiske analfabeter på højrefløjen bliver stemt ud, så vil alt blive godt. Men det er der altså kun indikationer på og ikke garanti for. Politikere skal holdes til vinden, og Socialdemokratiet har f.eks. endnu ikke vist stærk vilje til at rydde op efter sig selv på Cheminova, og det blev højrefløjen, der fik æren for vindmøllecenteret i Østerild, mens venstrefløjen fik kolde fødder og forsøgte at vinde stemmer på reducerede ambitioner.
Lusene skal ikke kendes på farven, men på travet, og der er lang vej endnu, før valgløfterne lyder som Tarok.


Det er jo heller ikke som med en lønforhandling, at man blot kan forlange 10 kr, når man er tilfreds med 5 kr, og så håbe på, at man mødes på midten.
Når vi f.eks. taler om gift i drikkevandet, hvor meget vil vi så tillade, at der puttes i..?
Hvis vi siger nul, og vi mødes på midten, så forgiftes vandet fortsat, og det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, når man ønsker rent vand.
Derfor er det så nemt at blive stemplet som fanatisk, når man arbejder for en grøn dagsorden. Naturlovene vil ikke gå på kompromis. Gift er gift, og det kan der generelt ikke forhandles om. Grænseværdier kan i mange tilfælde betragtes som et nødvendigt onde, fordi nogle mennesker enten har opført sig eller fortsat ønsker at opføre sig hensynsløst. Og det er især børn, det går ud over.
Det er det samme som med tyngdeloven. Uanset, hvor mange politikere og jurister, der har lyst til at omskrive den, så hjælper det intet i forhold til virkeligheden.
Det er i øvrigt også det samme med fysikkens pædagogiske CO2 forsøg. Man kan ikke ændre fakta ved at betegne et fysikforsøg som en tryllekunst. At CO2 er en drivhusgas, giver det selvfølgelig heller ingen mening at forhandle om.




­
21-04-2019 09:36
Jakob
★★★★★
(9287)
­




Extinction Rebellion






Det er en nyere økologisk bevægelse i England. Jeg hørte i radioen i går, at den vokser meget hurtigt.

Hvis Brexit og politisk turbolens ender med, at den bevægelse overtager magten, så kan det hele tage en ny drejning, som gør det virkelig interessant.

Meget tegner til, at Brexit bliver en deroute for England, hvor EU lande ser ned på dem. Men hvis de sætter turbo og raketter på klimapolitikken, så kan det blive EU, der kommer til at ligne en flok tabere, som ikke forstår at vise verden hensyn.


https://en.wikipedia.org/wiki/Extinction_Rebellion
Extinction Rebellion (abbreviated as XR) is a socio-political movement which utilises nonviolent resistance to avert climate breakdown, halt biodiversity loss, and minimise the risk of human extinction and ecological collapse.

Extinction Rebellion was established in the United Kingdom in May 2018 with about one hundred academics signing a call to action in support in October 2018,[5] and launched at the end of October by Roger Hallam, Gail Bradbrook, Simon Bramwell, and other activists from the campaign group Rising Up![6] In November 2018 various acts of civil disobedience were carried out in London.[7] In an ongoing action, in April 2019 XR occupied four prominent sites in central London: Oxford Circus, Marble Arch, Waterloo Bridge and the area around Parliament Square.

Citing inspiration from grassroots movements such as Occupy, Gandhi's independence movement, the suffragettes, and Martin Luther King and others in the civil rights movement, Extinction Rebellion wants to rally support worldwide around a common sense of urgency to tackle climate breakdown.[8][7] A large number of activists in the movement have pledged to be arrested and go to prison,[9] similar to the mass arrest tactics of the Committee of 100 in 1961



­


­
12-05-2019 11:28
Jakob
★★★★★
(9287)
­




08. maj 2019
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/29-dage-uden-mad-19-aarige-mikkel-vil-sultestrejke-klimaet
I går udskrev statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) valg. Samtidig skød han gang i den længste valgkamp i 44 år.

Først om 28 dage skal danskerne sætte deres kryds, og mange glæder sig nok til, at valgkampen er forbi.

Det gælder især for 19-årige Mikkel Brix fra Frederikshavn.

Han må først spise igen, når valget er overstået om fire uger. Indtil da står menuen udelukkende på vand.

Den unge frederikshavner vil sultestrejke for at råbe politikerne op. De har nemlig slet ikke gjort nok for klimaet, mener han.
--

[img]https://asset.dr.dk/imagescaler/?server=www.dr.dk&file=%2Fimages%2Fcrop%2F2019%2F05%2F08%2F1557316072_topbillede.jpg&protocol=https&w=761&h=428&scaleAfter=crop&ratio=16-9[/img]

--
Mikkel Brix's demonstrationer

10. maj: Demonstration på Rådhuspladsen i Frederikshavn

16. maj: Demonstration i Aalborg

18. maj: Demonstration ved Storkespringvandet i København

20. maj: Demonstration ved Christiansborg kl. 7.00 + demonstration på Rådhuspladsen i København kl. 11.00

21. maj: Demonstration i Horsens + demonstration i Aarhus kl. 13.00

22. maj: Demonstration i Hjørring (efter skriftlig dansk eksamen)

24. maj: Demonstration i Aarhus (efter eksamen)

25. maj: Demonstration i Randers




Jeg er bestemt ikke begejstret for, at unge mennesker sultestrejker.
Der venter en lang sej kamp, og skal den vindes, så nytter det jo ikke noget, at de unge er svækkede og syge af sult.

Men det er også et vink med en vognstang til de ældre om den magtesløshed, som de unge føler.
Lad os håbe, at politikerne og vælgerne lytter til det og når at forstå presset, før valget er overstået.



­
04-06-2019 20:14
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Det er ikke helt nemt at gøre op, hvor meget politikerne har forstået, men resultatet af valget er på en måde også ligegyldigt for klimaet.

Når vi taler om bæredygtighed, så klimaulykken standses, og der kan blive miljø og råstoffer til fremtidens danskere, så er det kun handling, der tæller.

Og hvilke handlinger og hændelser er det så, som vi skal holde øje med for at se, om politikerne lever op til deres ansvar..?


Det er ikke lutter lagkage for alle, så alle må hellere indstille sig på, at der skal sluges kameler.




1) De nuværende offentlige udgiftsposter skal generelt holdes nede, og skatten skal stige, så der passes super godt på pengene.

Dette kan gøres fra dag et.



2) Fartgrænsen på alle veje for alle køretøjer ( ambulance, politi og lign. undtaget ) skal sættes ned til max 70 km/t

Dette punkt kan opfyldes meget hurtigt. Men 1½ års varsel vil nok være fornuftigt.



3) Kæmpe statsejede landvindmøller skal opstilles i stort antal i det meste af landet.

Jeg ville skrive tre år, men staten har forsømt forskning i blandt andet vindmøllefundamenter til skovvindmøller og bekæmpelse af støjgener, så det må nok blive fem, men det skal rykke hårdt overalt efter to.
( Investeringen kan måske blive voldsom, men gøres det rigtigt, så vil bundlinjen få statsøkonomerne til at juble af glæde. )



4) Dansk storproduktion af kød til eksport skal stoppe, og landbruget omlægges til økologisk sprøjtefri og på det meste areal gødningsfri dyrkning.

Eksporten kan hurtigt stoppes, hvis omgivelserne tilkendes erstatninger, som står mål med skadeomfanget.
( Men det bliver dyrt, når de naive banker går fallit i flok. Dette er en af grundene til, at det er så vigtigt at staten passer godt på pengene. )



5) Importen skal kontrolleres langt strengere med afgifter og forbud.

Det kan lyde nemt, men hvis det ikke fører til en efter politikermålestok alvorlig handelskrig med EU og resten af verden, så må man måske passende hævde, at politikerne har været for slappe.


6) Danmarks befolkningstal skal begynde at falde.


7) Dansk olieproduktion skal standses.

Jeg ved ikke hvordan eller hvornår, men Alternativet siger, at det lader sig gøre.



Der er meget mere, men dette må efter min mening være nogle gode lakmusprøver for klimaborgerne at overveje og holde øje med.




­
12-07-2019 12:04
Jakob
★★★★★
(9287)
­



Det er god stil at give en ny regering 100 dage, før man kritiserer den, så jeg er måske vel tidligt ude.

Men jeg hørte Dan Jørgensen i radioen frit citeret:
"Vi kan rejse alle de vindmøller, vi vil. Men hvis der ikke er kabler til at transportere strømmen, og der ikke er lagre til at gemme strømmen, så nytter det jo ikke."

Jeg ved ikke, hvad andre tænker, men jeg mener, at det er for sent for ham og alle andre i den nye regering at råbe op om sådan nogle praktiske detaljer. Dem må de unge kunne forvente, at regeringen ganske enkelt ser at få løst, når de ikke har råbt op noget før, og ikke mindst når partierne selv har været med i utallige tidligere energiforlig.

Havde han sagt, at Tyskland og Norge ikke vil aftage vindstrømmen, så havde det måske været mere interessant. Men det gjorde han ikke.
Og havde det været tilfældet, så måtte det blot være en kærkommen lejlighed for Danmark til at trække noget mere af den energikrævende produktion hjem til Danmark og indlede de trepartsforhandlinger, som skal sikre, at den danske arbejdsstyrke viser hele verden, hvor lykkeligt det faktisk kan blive at producere, som vinden blæser.

De unge klimaaktivister og miljøforkæmpere kan roligt forberede sig på, at kampen langt fra er slut.



I sidste valgperiode så vi en miljøminister, som ikke magtede at reducere drikkevandsforgiftning eller landbrugets masseudryddelse af insekter, så han endte i stedet med som et plaster på såret selv at stå og bygge insekthoteller sammen med DN, mens landbrugssprøjterne og gyllevogne kørte lystigt videre i baggrunden.
Vi skulle nødigt ende i samme situation med vindmøllerne, så klimaministeren opgiver de store landvindmøller, som kan redde det meste, for i stedet at hjælpe nogle få hobbyfolk med at sejle optimistjoller og opstille en minivindmølle.
Det er op til os selv, om omstillingen skal være sjov eller meget alvorlig. Blot skal man huske, at den ikke er for sjov.



­
31-12-2019 15:34
Jakob
★★★★★
(9287)
­



2019 - Årets sidste dag.


Jeg vil i år gerne erstatte min nytårstale med et link til nogle af Greta Thunbergs taler:
https://www.youtube.com/results?search_query=greta+thunberg+speech


Og her i Danmark:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/thunberg-kritiserer-koebenhavns-klimamaal-goer-mere-skade-end-gavn
Faktisk gør det mere skade end gavn at sende signaler om, at virkelig handling er i gang, når det ikke er, lød det fra scenen på Christiansborg Slotsplads.




I tråd med det vil jeg benytte lejligheden til endnu engang også at advare de unge om at tro, at Danmark har sit på det tørre eller er tæt på at få det.

Danskerne er blandt verdens største udledere af drivhusgas, og Danmark er blandt de allerførste lande, som vil blive opslugt af havet.
Allerede disse to simple informationer gør det latterligt at mene, at Danmark skal vente på at få de andre lande med.
Man kan måske sige, at danskerne ligger, som de har redt, og det er løn, som forskyldt. Problemet er blot, at det er de unge og de kommende generationer, der kommer til at betale prisen.
Kan penge løse problemet, så bør det være nu, mens de skyldige gamle stadig lever, at bøtten skal vendes, så det batter.

Men de unge holdes i høj grad fortsat tilbage af voksne, som fortæller dem, at de ikke har uddannelse nok til at overskue problematikken.

En dreng i folkeskolen kan spørge:
https://www.klimadebat.dk/forum/global-opvarmning-i-folkeskolen-d37-e3165.php#post_74810

Hvilke dyr og personer tror du ville overleve "dommedagen"/ den globale opvarmning, hvis vi ikke får den under kontrol?


Og en mand, som udgiver sig for at være Lektor i videnskab svarer:

Svaret på spørgsmålet er, at der ikke er nogen risiko for dyr eller mennesker, og at vi ikke har eller kan få opvarmningen under kontrol. Den styres af naturlige faktorer, som menneskeheden ikke kan kontrollere.


Længere er vi altså ikke kommet i klimadebatten, og nu skriver vi snart 2020....



Et andet vigtigt spørgsmål er, hvordan vi redder klimaet uden samtidigt at forsømme miljøet.
Også her vil jeg anbefale, at de unge tænker selv og holder sig til de indlysende sandheder.
Prøv f.eks. at se her, hvad der kan ske, hvis man går for længe på universitet for at lære mere om det:

17. august 2019
https://www.information.dk/indland/leder/2019/08/oksekoedsrapport-aarhus-universitet-skamplet-paa-klimaforskningen
Desværre har Aarhus Universitet og DTU lavet en rapport om oksekøds klimabelastning, som er så fejlbehæftet, at den ifølge andre forskere på området er ubrugelig – men som ikke desto mindre er blevet citeret vidt og bredt i de danske medier. Rapporten er finansieret af Kvægafgiftsfonden, der har som formål at »styrke oksekødsektoren og kvægbrugets udvikling og konkurrenceevne« og Landbrug & Fødevarer har stået for projektledelsen.
Rapporten konkluderer, at oksekød står for 11-15 procent af klimaftrykket fra vores fødevarer. Såkaldte nydelsesmidler, som inkluderer kaffe, te, alkohol, slik, kage, desserter og søde drikke, står til sammenligning for 28 procent, fremgår det af både selve rapporten og de pressemeddelelser, som Aarhus Universitet og Landbrug & Fødevarer har sendt ud.


4. november 2019
https://www.information.dk/indland/2019/08/landbruget-betalte-rapport-gjorde-oel-kaffe-slik-stoerre-klimasyndere-oksekoed
Aarhus Universitet har gennemgået en bunke rapporter fra fødevare- og jordbrugscentret DCA. Det sker, efter at universitetet trak den omstridte oksekødsrapport tilbage, fordi den var delvist skrevet af de landbrugsorganisationer, der var med til at betale for den - i strid med standarderne for uafhængig forskning. Det skriver universitetet i en pressemeddelelse.
Gennemgangen viser fejl og mangler i 34 ud af de 55 rapporter, som DCA har skrevet med eksterne parter inden for de seneste fem år.



Det stinker jo af korruption og løgn, og det giver ganske enkelt ikke fornuftig mening, at unge mennesker går mange år på universitetet for at lære at lyve for penge.
Og uanset hvor meget uddannelse, man får, så ender man med at ligne en dum zombie, når man f.eks. ser på det danske drikkevand og utallige forurenede brønde, men konkluderer, at dansk landbrug godt kan sprøjte og gøde endnu mere. Og det er desværre meget præcist, hvad der er foregået til skade for både klima, miljø og råstofbevarelse.

Muslinger kan spise nitrat. Hvor kom den nyhed mon fra...

Høfde 42 ligger stadig og venter på den næste storm, og 130 millioner kroner til at rydde op efter Grindstedværket glemte man at finde i finansloven.

Vogt jeg, thi magthaverne vil fortsat på de fleste områder arbejde for økonomisk vækst og økonomisk velfærd uden hensyn til økologisk bæredygtighed. Det ændrer en klimalov ikke på.


Kun overvågning og et fortsat vedvarende massivt pres fra de unge danskere kan bringe magthaverne på sporet.
Og der er næppe grund til at lægge fingre imellem i kritikken. Der er på finansloven sikret 600 millioner kroner til psykiatrien, så den til overflod må kunne samle op på alle de gamle klima- og miljøbenægtere, som er er gået fra forstanden og behøver hjælp til at finde den igen.


Demokratiet og levebrødspolitikerne har grundlæggende fejlet på de unges og fremtidens bekostning, så valgretten bør nedsættes til 12 år, og de gamle over 60 år bør fratages deres ret til at stemme.


Greta Thunberg:

"You are never too small to make a difference".


Ingen er for lille til at gøre en forskel.
Og det gælder også for de økologiske køkkenhaver.


Godt nytår.





­­
31-12-2019 17:35
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ Jakob

Det er bindegalt havd du her lukker ud. Danmark er absolut ikke ved at blive opslugt af havet. Fremover får vi færre problemer med stormfloder og oversvømmelser end vi har haft ind til nu. Forklaringen er kort, og den er at vi bliver bedre og bedre til at beskytte os imod oversvømmelser m. m.

Et af de absolut største problemer, som vi står med her i landet, er derimod løgn, manipulation og fake news. Specielt dommedagsprofeterne er specialister i netop løgn, manipulation og fake news.
31-12-2019 20:54
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
Jakob skrev:
­



2019 - Årets sidste dag.


Jeg vil i år gerne erstatte min nytårstale med et link til nogle af Greta Thunbergs taler:
https://www.youtube.com/results?search_query=greta+thunberg+speech


Og her i Danmark:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/thunberg-kritiserer-koebenhavns-klimamaal-goer-mere-skade-end-gavn
Faktisk gør det mere skade end gavn at sende signaler om, at virkelig handling er i gang, når det ikke er, lød det fra scenen på Christiansborg Slotsplads.




I tråd med det vil jeg benytte lejligheden til endnu engang også at advare de unge om at tro, at Danmark har sit på det tørre eller er tæt på at få det.

Danskerne er blandt verdens største udledere af drivhusgas, og Danmark er blandt de allerførste lande, som vil blive opslugt af havet.
Allerede disse to simple informationer gør det latterligt at mene, at Danmark skal vente på at få de andre lande med.
Man kan måske sige, at danskerne ligger, som de har redt, og det er løn, som forskyldt. Problemet er blot, at det er de unge og de kommende generationer, der kommer til at betale prisen.
Kan penge løse problemet, så bør det være nu, mens de skyldige gamle stadig lever, at bøtten skal vendes, så det batter.

Men de unge holdes i høj grad fortsat tilbage af voksne, som fortæller dem, at de ikke har uddannelse nok til at overskue problematikken.

En dreng i folkeskolen kan spørge:
https://www.klimadebat.dk/forum/global-opvarmning-i-folkeskolen-d37-e3165.php#post_74810

Hvilke dyr og personer tror du ville overleve "dommedagen"/ den globale opvarmning, hvis vi ikke får den under kontrol?


Og en mand, som udgiver sig for at være Lektor i videnskab svarer:

Svaret på spørgsmålet er, at der ikke er nogen risiko for dyr eller mennesker, og at vi ikke har eller kan få opvarmningen under kontrol. Den styres af naturlige faktorer, som menneskeheden ikke kan kontrollere.


Længere er vi altså ikke kommet i klimadebatten, og nu skriver vi snart 2020....



Et andet vigtigt spørgsmål er, hvordan vi redder klimaet uden samtidigt at forsømme miljøet.
Også her vil jeg anbefale, at de unge tænker selv og holder sig til de indlysende sandheder.
Prøv f.eks. at se her, hvad der kan ske, hvis man går for længe på universitet for at lære mere om det:

17. august 2019
https://www.information.dk/indland/leder/2019/08/oksekoedsrapport-aarhus-universitet-skamplet-paa-klimaforskningen
Desværre har Aarhus Universitet og DTU lavet en rapport om oksekøds klimabelastning, som er så fejlbehæftet, at den ifølge andre forskere på området er ubrugelig – men som ikke desto mindre er blevet citeret vidt og bredt i de danske medier. Rapporten er finansieret af Kvægafgiftsfonden, der har som formål at »styrke oksekødsektoren og kvægbrugets udvikling og konkurrenceevne« og Landbrug & Fødevarer har stået for projektledelsen.
Rapporten konkluderer, at oksekød står for 11-15 procent af klimaftrykket fra vores fødevarer. Såkaldte nydelsesmidler, som inkluderer kaffe, te, alkohol, slik, kage, desserter og søde drikke, står til sammenligning for 28 procent, fremgår det af både selve rapporten og de pressemeddelelser, som Aarhus Universitet og Landbrug & Fødevarer har sendt ud.


4. november 2019
https://www.information.dk/indland/2019/08/landbruget-betalte-rapport-gjorde-oel-kaffe-slik-stoerre-klimasyndere-oksekoed
Aarhus Universitet har gennemgået en bunke rapporter fra fødevare- og jordbrugscentret DCA. Det sker, efter at universitetet trak den omstridte oksekødsrapport tilbage, fordi den var delvist skrevet af de landbrugsorganisationer, der var med til at betale for den - i strid med standarderne for uafhængig forskning. Det skriver universitetet i en pressemeddelelse.
Gennemgangen viser fejl og mangler i 34 ud af de 55 rapporter, som DCA har skrevet med eksterne parter inden for de seneste fem år.



Det stinker jo af korruption og løgn, og det giver ganske enkelt ikke fornuftig mening, at unge mennesker går mange år på universitetet for at lære at lyve for penge.
Og uanset hvor meget uddannelse, man får, så ender man med at ligne en dum zombie, når man f.eks. ser på det danske drikkevand og utallige forurenede brønde, men konkluderer, at dansk landbrug godt kan sprøjte og gøde endnu mere. Og det er desværre meget præcist, hvad der er foregået til skade for både klima, miljø og råstofbevarelse.

Muslinger kan spise nitrat. Hvor kom den nyhed mon fra...

Høfde 42 ligger stadig og venter på den næste storm, og 130 millioner kroner til at rydde op efter Grindstedværket glemte man at finde i finansloven.

Vogt jeg, thi magthaverne vil fortsat på de fleste områder arbejde for økonomisk vækst og økonomisk velfærd uden hensyn til økologisk bæredygtighed. Det ændrer en klimalov ikke på.


Kun overvågning og et fortsat vedvarende massivt pres fra de unge danskere kan bringe magthaverne på sporet.
Og der er næppe grund til at lægge fingre imellem i kritikken. Der er på finansloven sikret 600 millioner kroner til psykiatrien, så den til overflod må kunne samle op på alle de gamle klima- og miljøbenægtere, som er er gået fra forstanden og behøver hjælp til at finde den igen.


Demokratiet og levebrødspolitikerne har grundlæggende fejlet på de unges og fremtidens bekostning, så valgretten bør nedsættes til 12 år, og de gamle over 60 år bør fratages deres ret til at stemme.


Greta Thunberg:

"You are never too small to make a difference".


Ingen er for lille til at gøre en forskel.
Og det gælder også for de økologiske køkkenhaver.


Godt nytår.



­­



Ja Jakob. Greta Thunberg er nok det eneste lyspunkt i klimakampen indtil videre.

Man kan godt så tvivl om videnskabens nytte. For hvad har de egentlig hjulpet?
Og et andet spørgsmål må være: Hvad har vi ellers?

Godt nytår - på trods.



.


01-01-2020 12:18
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Greta Thunberg er da den største hykler og dommedagsprofet, som kan gå på to ben. Alle hendes udtaleser og alle hendes handlinger tager således udgangspunkt i, at jordens undergang p.g.a. lidt opvarmning er nært forestående. Dette er jo på ingen måde tilfældet.
01-01-2020 12:39
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
Jørgen Petersen skrev:
Greta Thunberg er da den største hykler og dommedagsprofet, som kan gå på to ben. Alle hendes udtaleser og alle hendes handlinger tager således udgangspunkt i, at jordens undergang p.g.a. lidt opvarmning er nært forestående. Dette er jo på ingen måde tilfældet.


Her, på årets første dag, skal du have en stor tak for, at du er så ærlig at indrømme, at du skider på fakta og de kommende generationer. På det punkt er du jo enestående!


.


01-01-2020 15:00
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Jeg er bare realist. Så enkelt er det.

Som bekendt har vi tidligere haft det væsentligt varmere end nu. Den gang var de klimatiske livsbetingelser for både planter, dyr og mennesker væsentligt bedre end i dag.
01-01-2020 18:01
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Her er lidt information om tidligere varmeperioder, såfremt det måtte interesse:


https://klimarealisme.dk/2019/03/25/for-5000-aar-siden-var-sahara-og-arabien-varmere-vaadere-med-vild-flora-og-fauna/


http://www.dandebat.dk/klima7.htm


Intet er bedre til at fortælle om hvad der vil ske ved en evt. opvarmning end tidligere varmeperioder.
Redigeret d. 01-01-2020 18:02
01-01-2020 21:21
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
Realisme:
holdning eller anskuelse, der bygger på kendsgerninger.
Realismen tilhører alene dem, der arbejder med forskningen eller prøver at forstå, hvad forskningen forsøger at udtrykke.
02-01-2020 10:09
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
Peter Villadsen skrev:
Realisme:
holdning eller anskuelse, der bygger på kendsgerninger.
Realismen tilhører alene dem, der arbejder med forskningen eller prøver at forstå, hvad forskningen forsøger at udtrykke.


- ikke enig, Peter. Det er en farlig anskuelse. Sådan, helt realistisk set.



.


02-01-2020 19:20
Peter Villadsen
★★★★★
(2683)
crank skrev:
Peter Villadsen skrev:
Realisme:
holdning eller anskuelse, der bygger på kendsgerninger.
Realismen tilhører alene dem, der arbejder med forskningen eller prøver at forstå, hvad forskningen forsøger at udtrykke.


- ikke enig, Peter. Det er en farlig anskuelse. Sådan, helt realistisk set.



.


Den farlige tankegang er alene din og Jørgen Petersens - fornægtelse af videnskab.
Hvordan vil du få et billede af om havtemperaturerne stiger eller falder i oceanerne?
Hvordan vil du få indblik i om jorden afkøles eller opvarmes eller havene forsures?
Det er forskningen, der giver os overblikket og forsøger udfra forskning i fortidens klima, at give et bud på fremtiden. Uden det - overlad alt til tilfældighederne.

Det er da 1000% mere værdifuldt end at være en af klagerne, der ikke rigtigt tror på noget som helst udover sig selv.
Redigeret d. 02-01-2020 19:33
02-01-2020 19:38
crankProfilbillede★★★★★
(2456)
Peter >
Jeg mener, det er et emne, der er vigtigt at få vendt. Jeg har derfor oprettet en tråd til dette. Jeg vil svare dig dér.
https://www.klimadebat.dk/forum/videnskaben-som-religion-d15-e3720.php#post_75063


.


03-01-2020 12:06
Jakob
★★★★★
(9287)
­



@crank

Tak, fordi du flytter diskussionen. God videnskab er i mine øjne især uundværlig, fordi den hjælper med at afdække og oplyse om de naturlove, som ingen politiker eller præst kan ændre.



Peter Villadsen skrev:
Realisme:
holdning eller anskuelse, der bygger på kendsgerninger.
Realismen tilhører alene dem, der arbejder med forskningen eller prøver at forstå, hvad forskningen forsøger at udtrykke.


Men der stod jo "realist", og det kan også henvise til noget ganske andet.

Realisterne stillede ikke op til valget, men de er nært beslægtet med Liberal Alliance, som nærmest er gået totalt i opløsning, efter vælgerne gennemskuede dem i sidste valgperiode.

Dårlig tabermoral kan måske også forklare den skingre desperation og de beskidte angreb på Greta Thunberg.

Jørgen Petersen skrev:
Greta Thunberg er da den største hykler og dommedagsprofet, som kan gå på to ben. Alle hendes udtaleser og alle hendes handlinger tager således udgangspunkt i, at jordens undergang p.g.a. lidt opvarmning er nært forestående.


Selvom det er en løgn fra en løgner, så enhver burde kunne se det, så må en undskyldning alligevel være på sin plads.

Jeg havde dog været mere bekymret, hvis nogen havde bebrejdet hende, at hun er svensk og ikke dansk, for det er da bestemt en sandhed, som jeg ikke er begejstret for at se i øjnene.


Men heldigvis er de danske unge begyndt at vågne op, og historien har vist, at når danske modstandsfolk vågner sent, så er det med stærke kræfter, som med handling vil forandre moralen til det bedre.




­­
03-01-2020 19:45
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Her vil jeg til en hver tid hævde, at Greta Thunberg er en meget stor hykler og dommedagsprofet. Alle hendes udtaleser og handlinger tager således udgangspunkt i, at jordens undergang p.g.a. global opvarmning er nært forestående. Det er der absolut intet som tyder på.
03-01-2020 21:40
Jakob
★★★★★
(9287)
­




Selv Statsminister Mette Frederiksens nytårstale viser, at de unges sag bliver hørt, og der er brug for at opretholde presset.

Et folkeligt pres på hele Folketinget og alle modstandere for at fremme økologisk bæredygtighed må fortsat skønnes altafgørende.


Statsminister Mette Frederiksens nytårstale
https://www.dr.dk/drtv/se/statsministerens-nytaarstale_160291



Her nogle vigtige citater:






















­
03-01-2020 22:13
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Pt. udleder den danske el- og fjernvarmesektor 30 mio. co2 årligt hvor hovedparten kommer fra biomasse som sejles ind fra verdens skove. Danmark er det eneste land i den vestlige verden som har øget sin co2 udledning siden 1990 fra energisektoren.

Når det danske samfund er i mål med 70 % 'reduktion' i 2030 vil landet med sikkerhed slå alle rekorder for co2 udledning og kun div. bogholderitiltag kan fremvise de 70 %.
Redigeret d. 03-01-2020 22:37
04-01-2020 00:55
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
30 mio. co2 årligt


30 mio. ton co2 årligt
Redigeret d. 04-01-2020 00:55
04-01-2020 09:21
Jakob
★★★★★
(9287)
­­
­

­
@delphi

Tak for god humor med bid.

Netop for at undgå mere af den slags fifleri må det være indlysende, at der nu skal stilles meget konkrete krav, som det er nemt at måle på.








­
Side 2 af 4<1234>





Deltag aktivt i debatten Græsrodsbevægelser i undtagelsestilstand 2019:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Danmark i undtagelsestilstand 201716123-12-2020 18:38
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik