Husk mig
▼ Indhold

PART 6/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data



Side 1 af 20123>>>
PART 6/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data20-08-2015 13:59
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Vanen tro starter vi en en runde af denne tråd, her link til foregående:

PART 1
http://www.klimadebat.dk/forum/opdaterede-sol-is-hav-temp-grafer-osv--d12-e424.php#post_4189
PART 2
http://www.klimadebat.dk/forum/part-2-opdaterede-sol-is-temp-hav-data-d12-e1066-s480.php#post_23536
PART 3
http://www.klimadebat.dk/forum/part-3-opdaterede-sol-is-temp-hav-data-d12-e1662.php
PART 4
http://www.klimadebat.dk/forum/part-4-opdaterede-sol-is-temp-hav-data-d12-e2045.php
PART 5
http://www.klimadebat.dk/forum/part-5-opdaterede-sol-is-temp-hav-data-d12-e2478.php


Og lad os lige starte med Solens status:



I mange dekader har vi haft meget aktive Sol-cyklusser der har svinget mellem "kold" og "VARM" i takt med at jorden blev varmere 1975-2010.

Nu har vi den mere beskedne cyklus 24 hvor vi ikke har haft nogen høj aktivitet ("VARM") .
Hvis det er korrekt at Solen nærmest er på vej i dvale nu, dvs. at Cyklus 25 nærmest slet ikke vågner, så får vi adskillige perioder med "kold" i træk. Og det er her Solen vil bevise omfanget af sin indflydelse.


Vi har set kolde USA-vintre og efterfølgende nedkøling af først nord-Atlanten, dernæst fra maj blev Skandinavien "ramt" af kulde og noget tyder på at kulden nu uhindret kan vandre in over Rusland.

Her er seneste uges temperatur anomli fra land stationerne. Trods den seneste tids varme fra syd op over Skandinavien, så lusker lidt kølig luft - lige som i Juli - indover Rusland hvor intet ocean stoppe kulden.

Det er denne tendens jeg har været inde på som måske kan reducere El Ninos effekt på globale temperaturer noget.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 20-08-2015 14:04
20-08-2015 14:12
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og her en opdateret på SST, jeg bruger denne grafik fordi at base period 1995-2009 i højere grad viser nyere trends og ikke blot viser hele kloden som "rød".

Vi ser stadig at koldere vande ligger i Nordatlanten og at vejret i DK derfor umidelbart kan tænkes at blive påvirket heraf en rum tid endnu.

Og lidt overraskende, så er der 2 områder i Arktis hvor vi kan se at havets temperatur faktisk er lavere end normalt, 1995-2009 på trods af at der jo generelt i 2015 er mindre havis end 1995-2009 snit.

Endeligt kan man se at vi stadig har "Atlanterhavets svar på en la Nina"-kold formation ved Ækvator der måske også har været med til at reducere effekten af den ret markante El Nino i stillehavet globalt set.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 20-08-2015 14:22
20-08-2015 14:32
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Så ja, jeg synes det bliver rigtigt spændende at følge med i om den kolde Vortex atter glider delvis nedover Nordamerika, atter sænker temperaturer i nordatlanten til foråret, og hvordan alt dette påvirker DK og omfanget af Arktis is.

Som nævnt ser det ud til at den temperatur (kulde) over nordamerika holder sig lidt i nærhden at Arktis, rundt om Arktis - modsat temperaturer (varme) afsat i Asien der synes at blive trukket mere sydpå.

Koldere Arktis påvirker hele kloden grundet havisens albedo-feedback.

Første lille glimt af "hvad vortex vil i år" her fra prognose 30 Aug. Det kan skifte 100 gange endnu, men her ses allerede tidligt det samme møsnter som de sidste 2 år med kolde USA vintre.

Så ja, det vil jeg jo nok følge med i her i tråden ;-) Endskønt meget andet vil blive omtalt selvsagt.




Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 20-08-2015 14:34
21-08-2015 09:16
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Forleden så vi et "styrtdyk" i havisareal fra DMI´s data:


Og idag kan jeg så se på NRL´s vind oversigt hvordan DMI´s dyk passer fint med hvad der ligner en storm der har presset isen noget sammen ind mod Nordpolen fra Rusland:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

26-08-2015 14:14
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Området i og omkring den røde cirkel jeg har sat på NRL´s havis-grafik er overvejende isfrit, men dog er temperaturer i dette ret store område aldrig faldet ret meget. Det betyder at selv mindre perioder med koldere luft kan få det til at fryse igen.

Vi ser nu således tegn på refreeze nu selvom der er nogle uger til det typiske is-minimum ca 10-20 sep.

refreeze kan også - for en stund - ses på Cryospheres opgørelse. Isarealet nu svarer ca til arealet for en uge siden.
Der vil være en periode hvor afsmeltning og genfrysning "konkurerer" side om side.

På DMI´s graf har vi derimod set kraftigt dyk i de senere dage, men jeg tror det skyldes at Cryosphere ikke tager hudson bay og farvendende Vest for Grønland med i deres graf?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 26-08-2015 14:21
01-10-2015 16:07
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her er GISS temperatur data hvor 2015 sammenlignes med den koldere periode 1950-80.

Jeg viser billedet her så man Tyyydeligt kan se den super kolde plet i den NØ del af nordamerika.

Det er indiskutabelt at vinde fører kulder ud over Atlanterhavet idet vinde går mod vest som de altid har gjort.

Og sådan har det set ud i 2 år og det Nordlige Atlanterhav er således uundgåeligt blevet koldere. Det kan ikke være anderledes.

Så dette at MANN og RAHMSTORF i deres skriv om den truuuende Golf Strøm prøver at "forklare" hvordan det dog kan være at vi har et koldere NordAltanten... ? ??

Det er da en fantastisk mission ??

De vil hjælpe os med at forklare hvad meteorologer på forhånd er klar over.

Og bedre.

De vil forklare kulden kulden i de Nordlige Atlanterhav med at der skulle være mindre tilførsel af varme primært i den Østligste del af Nordatlanten (golf strømmen).

Så.. måske har vindene lige vendt rundt og har blæst fra Øst mod Vest i de seneste år?? Og måske således også kølet områderne i Nordamerika ned?

Ja Bøv.

You got it!

Godt at vi har Mann og Rahmstorf til at fortælle os at kulde i NordAtlanten er en gåde og dernæste forklare det med en Golfstrøm der ikke er svækket, og så at kulde har bredt sig mod vest i nordatlanten. Imponerende. Fantasifuldt.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 01-10-2015 16:13
02-10-2015 10:50
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Idet Mann og Rahmstorf pludseligt har opfundet at nedkølingen af NordAtlanten skulle være en gåde eller lidt mystisk, så lige et ekstra kig på da den blev dannet.

(I "Part 5.." tråden har jeg fulgt med i dannelsen undervejs. )

I 2012 - 2013 var nordAtlanten meget varm.

Men så i efteråret 2013 startede så småt den første af de 2 kolde vintre vi har hørt så meget om i USA, NØ NordAmerika.

Herunder ses at i efteråret 2013 havde vi varmt Nordligt Atlanten.
Vindende går mod øst, så kulden over NordAmerika trækker helt naturligt ud over Atlanten og vi ser begyndelsen til et koldere nordAtlanten :


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

02-10-2015 11:01
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og her en oversigt over de 2 kolde vintre.

Dec 2013-feb2014, her buldrer den rekord agtige vinter over NordAmerika løs og NordAtlantisk overflade vand køles langsomt ned.
Om efteråret 2014 så er afkølingen af NØ Amerika meget mindre udtalt.

Efter vinteren, ca Mar-Aug 2014 så trækker kulden stadig ud over Atlanten, men landområdet normaliseres undervejs, og Atlanten "står tilbage" med den akkumulerede kulde

I vinteren efter ses dec 2014 - feb 2015 at få atter et gevaldigt skud kulde. Vinde træker selvsagt stadig ud over Atlanten og nordAtlanten kølet endnu mere ned.
Efter vinteren, ca Mar-Aug 2015 så trækker kulden stadig ud over Atlanten, men landområdet normaliseres undervejs, og Atlanten "står tilbage" med den akkumulerede kulde.

At kalde kulden i nordAtlanten et mysterium eller en gåde... ja, kan ikke se at det giver mening.

Hvis forskere ikke lige tjekker the obvious før de kommer med alle mulige eksotiske hypoteser om Golfstrømmen, eller hvis disse forskere ikke nævner at vi har haft disse kolde vintre der har kastet kulde ud over nordAtlanten, så er de enten inkompetente eller også har de gang i noget jeg ikke bryder mig om.

Og nej, det er ikke mig der har opfundet disse kolde USA vintre hvorfra kulde strømmer ud over NordAtlanten (!) Det er ikke nogen nyhed.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 02-10-2015 11:34
05-10-2015 00:47
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Nu begynder Tanev også at snakke om det kolde nordlige Atlanterhav.

http://vejret.tv2.dk/2015-10-04-tanev-om-iskoldt-atlanterhav-derfor-slaar-forskerne-alarm

Jamen ?!

To rekord isvintre i træk i USA/Canada !!! Hvor havde i tænkt jer kulden skulle gå hen med vindende mod Øst, hvis ikke det Nordlige Atlanten?

Og ja lav AO i sig selv betyder kulde i det Østlige USA/Canada, men også direkte i dele af det Nordlige Atlanterhav.

Og hvordan skal Golfstrømmen kunne forklare nedgang i temperatur når den er uændret over 20 år? (iflg de bedste målinger fra Norge)


Hvis der vitterligt er tale om et Nordlige Atlanterhav som er rekord koldt, så siger det noget om at nu er Solens kurs mod historisk dvale (givetvis via AO mv) ved for alvor at kunne ses!

Men stadig, ingen vil se det?

Det påståede fald i Golfstrømmen (der ikke matcher med de bedste og nærmest eneste direkte målinger af GolfStrømmen) skal skyldes VARME ved det Østlige Grøndlands kyst.

Men ret hurtigt vil indeværende fald i NordAtlantens temperaturer (grundet Solen, AU, kolde USA vintre!) medføre KOLDERE forhold ved det Østlige Grønland. Og dermed slukke den mekanisme der skulle have stoppet den ikke-stoppede GolfStrøm.

?

Ja, uanset hvad der påstås, så vil denne kulde jo fjerne den varme Øst for Grønland der påstås at stope Golfstrømmen - ikke sandt? Og hvad skal man så BORT forklare Solens kolde effekt på Jorden med i de kommende år??


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
05-10-2015 10:16
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
Frank Lansner skrev:
Og hvad skal man så BORT forklare Solens kolde effekt på Jorden med i de
kommende år??



... suk ... mere konspirationsteori.

Hvis jeg var forsker og ledte efter noget at "bortforklare" en kommende afkøling pga. en svag Sol med Frank, så ville jeg nok lede efter et globalt fænomen.
05-10-2015 11:11
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Suk du bare Hr Mogensen, men min pointe er intakt.

Du har helt ret i at Solens effekt givetvis kan påvirke Jorden mange steder og på mange måder ("globalt") hvis det er det du mener.

Men nu var emnet altså hvad der sker i NordAtlanten, og AO = Arctic Oscillation.

Og her spiller Solen ind, uanset om Solen også har andre måder at påvirker Jorden på.

" the abnormal warming period in the Arctic region corresponds to the negative phase of AO, while the anomalous cold period corresponds to its positive phase. "

" there is a close inverse relationship between the solar activities (especially the solar magnetic field index changes) and the changes in the 22 yr cycle of the AO occurring in January"


http://iopscience.iop.org/article/10.1088/0004-6256/148/6/128/meta;jsessionid=F23E3D2D1FEF14CAD7D747CE76B9C9E3.c1


Givetvis grundet Solens Magnetiske ændringer, så ser det altså ud til at Jetstrømmene omkring Arktis ændrer sig i takt med Solen, Specielt fo NH Vinter.

Solen via AO har altså en SPECIEL markant effekt netop med disse usædvanligt kolde USA vintre og så de specielle AO tal.

Så ja, umiddelbart tyder det på at Solens igangværende historiske dyk i aktivitet er ved at kunne ses mere tydeligt på Jorden.




Men uanset om vi INTET vidste om Solens rolle her, så er hypotesen om at GOLF STRØMMEN skulle have forsaget dette som beskrevet dødfødt og konstrueret uden grund under fødderne af inkompetente folk (Hvis vi antager at de tror på deres hypotese).


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 05-10-2015 11:37
05-10-2015 11:31
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Frank Lansner

Tak for henvisningen til Peter Tanev.

Det overrasker mig at høre ham forklare:

"I år står vi måske overfor det varmeste år herhjemme i 130 år"

Det stemmer ikke med mine, min families, venner, bekendte og naboer iagttagelser.

Alle påstår det har været en ekstrem dårlig ( kold ) sommer.

Vi havde nattefrost i slutningen af juni måned, vi havde nattefrost i slutningen af september måned.
Det har været gjort meget bedre for få år siden så hvorfor disse udtalelser?
05-10-2015 12:17
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej 123, Frank :-)

DMI har gjort det umådeligt svært at se deres data efter i sømmene, aldrig har der været så meget lukkethed om rå temperatur data som der er nu og det gælder ikke bare i Danmark.

Derfor er det svært at be-afkræfte hvad DMI siger, sværere end nogen sinde.

Tanev er en fin fyr, men desværre videreformidler han noget konstrueret vrøvl uden de store tegn på at han har tjekket tingene ret meget ud.

Mogensen: Ja Solen spiller en rolle mht AO, og dermed Arktis temperaturer, men jeg vil medgive at det er umådeligt komplekst !

Det man KAN sige er blot at der HAR været 2 rekord kolde vintre i øst USA og Canada I TRÆK!
Dette er ret specielt og kulden vil naturligvis ofte trække øst på og derved køle NordAtlanten ned.

Derfor rigtigt trist at Tanev bare kører med på vognen og udbreder at dette skulle have noget med Golf Strømmen at gøre. Specielt når der som nævnt ikke er målt ændring i denne fra den bedste data serie vi har.

Kulden i USA/Canada de sidste par år er jo "tilfældigvis" kommet så det passer med kulden i NordAtlanten, se i tråden ovenfor.

Men det kan vi så forstå er et tilfælde. Det er "i hvert fald ikke kulden fra USA/Canada der er blæst ud over Atlanterhavet, UMULIGT!!" ..

Redigeret d. 05-10-2015 12:32
05-10-2015 12:54
Frank123
★★☆☆☆
(384)
@Frank Lansner

Det er muligt at DMI ikke viderebringer data men for os der ikke er akademikere er det heller ikke nødvendigt.

Har det været en kold sommer?

Disortion Copenhagen, hvor var alle bikinipigerne? Nå - nej det var sku for koldt til bikini, de fleste havde overtøj på. Det havde de ikke i 2014.
Ale mulige medier har sommeren igennem beskrevet livreddernes enegang, de havde så godt som ingenting at se til, spørg enhver landmand eller ejeren af ishuset nede på stranden.

Der er ingen der kan bekræfte at det har været en god sommer og SÅ ER DET MÅSKE, IFLG. DMI DEN VARMESTE SOMMER I 130ÅR.!!!!!!

Den må de vist længere ud på landet med.

På nydansk hedder det: At tabe troværdighed.
05-10-2015 13:28
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jeg tror også at DMI overdriver, men kan jo ikke bevise det når de ikke længere vil dele rå data som de ellers har gjort siden deres oprettelse i 1873 !

Det er noget jeg vil gå videre med til min folketingskandidat kan du bande på.

Med de data jeg har HAR fået fat på tyder det noget på at den gang de proklamerede at 2007 var rekordvarmt ikke var rekord, i de (lidt sparsomme i sagens natur) data jeg har frem mod 2007 ses at 2007 slås af både 1990 og 1989 og jeg mener også at 1934 kunne hamle op med 2007 og at 1949 vi meget tæt på :-)

Så det..

PS: Jeg har nedfotograferet ca 50.000 data sheets fra nationalarkivet samt indsamlet alle tilgængelige meteorologiske årbøger og meget andet materiale for at kunne hitte disse ting ud. Det havde man jo ikke behøvet hvis DMI bare delte de rå daglige, månedlige og årlige tal med Danskerne.

Som de blev dannet til at gøre.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 05-10-2015 13:37
05-10-2015 13:31
Kosmos
★★★★★
(5366)
Disortion Copenhagen, hvor var alle bikinipigerne? Nå - nej det var sku for koldt til bikini, de fleste havde overtøj på. Det havde de ikke i 2014

- hvis spørgsmålet skal afklares, er man jo nok nødt til at basere sig på målinger, snarere end på frekvensen af bikinipiger!

Mon ikke det i højere grad er sol (og fravær af vind/blæst), der lokker sidstnævnte på banen?
Endelig kunne det jo være nattemperaturerne, der drev snittet i vejret(?).
Det helt afgørende er selvfølgeligt, at temperaturdata ikke bliver 'masseret' - og det kan vi jo kun håbe på, hvis vi ikke må se dem (efter)!

Og så vil jeg da iøvrigt medgive, at denne graf:



ikke umiddelbart ser ud til at bekræfte påstanden!

Redigeret d. 05-10-2015 13:32
07-10-2015 11:37
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
NB! Har ændret dette indlæg fordi at ganske vist ser Arktiske luftmasser ud til at trække ned over Øst USA/Canada som i de tidligere år med rekord kolde vintre, men jeg har lige tjekket flere vejrprognoser for USA/Canada og endnu synes disse kolde luftstrømninger ved 850 mb 1 km ikke rigtigt at kunne ses i de normale vejr prognoser. Så vi skal nok lidt længere hen på året for at kunne sige lidt mere!!


Vil USA/Canada (Østlige dele) for 3´die år i træk få meget kold vinter?

Og vil det nordlige Atlanterhav dermed for 3´die år i træk få en enorm nedkøling når luften passerer videre fra NordAmerika og udover Nord Atlanten?

Og vil dette så resultere i at X&%WXX inkompetente pseudo forskere igen vil bilde folk ind at kulde i NordAtlanten skam kommer fra ændringer i Golfstrømmen der er så små at de ikke kan måles ud for Norge?

?

Herunder fra ECMWF prognose i de kommende oktober dage.

Allerede nu hvor kuldepolen over Arktis kun lige er ved at dannes, så synes den kolde Vortex atter at vælte ned over USA. Og selvom Vortex endnu ikke er så stor, så ses allerede nu tegn på at der vil trække kulde ud over NordAtlanen og bevirke yderligere fald i temperturerne.


Og atter en afkøling af det Nordlige Atlanterhav henover 2016.

BRRRRR...!!!


Men lad os nu se, vinteren er ultra utlra ung, alt kan ske :-)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

07-10-2015 11:48
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@KOSMOS

Ja, det ser lidt ud som om 2007 kunne overgå 2015? Mfl?

Jeg har lagt stiplede linier end de år der synes at "udfordre" 2017 bare siden 2002 for løbende, 12 mdr. gennemsnit.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 07-10-2015 12:04
07-10-2015 18:07
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jeg synes bare lige vi trænger til at se de Norske Golf Strøms data atter en gang :-)

Der er altså foretaget målinger hver time direkte for Golf Strømmens hastighed i 20 år ud for Måløy ved Norges Atlanterhavskyst.

Men data/målinger viser blot at Golfstrømmen over 20 år ikke har ændret sig.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

07-10-2015 21:51
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Frank, nu ligger Måløy et stykke øst for temperaturanomalien i NV atlanten, så du drager interessante konklusioner på en enkelt station langt derfra.
07-10-2015 21:57
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej "SG17A" (!?)

Hvorfor skriver du at det er mig der drager en konklusion? Det er da de Norske forskere , det kan du da se?

Den gang da de besluttede at anlægge målingerne af Golfstrømmen netop hvor de har gjort, tror du ikke de har haft nogen anelse om hvad de foretog sig?

(Iøvrigt er det ikke kun de Norske resultater de forholder sig til, men også udviklingen generelt bl.a ved ØstGrønland. )

Og har du i det mindste et fornavn?? Eller hvorfor vil du ikke stå frem med navn?
08-10-2015 11:45
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Frank Lansner skrev:
Hej "SG17A" (!?)

Og har du i det mindste et fornavn?? Eller hvorfor vil du ikke stå frem med navn?


Min kommentar gik på at du kikkede på de norske data som reaktion på at der i sattelit data fremstår en markant temperaturanomali. Disse er tolket som at varmetransporten i havet er reduceret. Dem, som ikke kan lide denne tolkning begrunder det med at det skyldes kulde fra Nordamerikas kontinent. Det synes jeg er fair nok, men her må man foretaget yderligere analyser for at af eller bekræfte dette. Og så tænker jeg at benytte en målestation som ligger 1000 km væk nok ikke er det mest repræsentative for det du gerne vil fortælle, selvom resultatet er hvad du gerne vil vise.

PS: Min signatur kommer åbenbart ikke med når jeg giver hurtigsvar over mobilen.

/ thomas wernberg


~thomas wernberg
08-10-2015 12:04
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
sg17a skrev:
Og så tænker jeg at benytte en målestation som ligger 1000 km væk nok ikke er det mest repræsentative for det du gerne vil fortælle, selvom resultatet er hvad du gerne vil vise.


... hvilket var samme pointe som jeg nævnte for Frank forleden.
Man skal ikke kigge lang tid på anomali-kortet for at opdage den "blå plet" ... og heller ikke for at opdage at den blå plet ikke strækker sig til Norge.

Så hvis man gerne vil forklare hvad årsagen til den blå plet er, så kan det ikke komme bag på nogen af den ikke afspejles i målinger fra Norge.

Så kan man argumentere for at det ikke kan være pga. en svækkelse i golfstrømmen, fordi så ville den blå plet strække sig længere nordvest på ... men det kræver som sagt mere undersøgelse end blot at henvise til nogle Norske forskere, der dybest set blot har målt det man allerede kan se ud af anomali-kortet hvorfra hele spørgsmålet om den blå plet kommer.
08-10-2015 17:33
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Peter du skriver:
"Så hvis man gerne vil forklare hvad årsagen til den blå plet er, så kan det ikke komme bag på nogen af den ikke afspejles i målinger fra Norge."

Forklaringen på den blå plet synes du at jeg mangler??

Den fremkommer i flere tråde sågar også i denne lidt oppe, men nu kommer den igen så, at your service
:

Vi tager udspring i forholdene 2012-2013 i Nordatlanten. Her var nærmest en rekord varme i visse perioder. Men så satte første rekord vinter ind i okt-nov 2013. Før dette var der ingen "mystisk" kold blå plet i det Nordlige Atlanterhav - men vi kan helt banalt følge med i hvordan den opstår grundet kulde der blæser øst på fra NordAmerika:



Peter, jeg ved ikke hvor meget du kender til vind og vejr men jeg håber at du er klar over at vindene der går ØST på ikke er min private opfindelse :-) Vi får også mest vinder fra Vestlige retninger i DK.

Derfor er det NATURLIGT og UUNDGÅELIGT at kulden fra Nordamerika vil brede sig over Nordatlanten der så vil lagre kulde. Vindretninger skifter , men i gennemsnit så bevæger vejret sig Øst på.

Se mere:

http://www.klimadebat.dk/forum/part-6-opdaterede-sol-is-temp-hav-data-d12-e2839.php#post_46126

http://www.klimadebat.dk/forum/part-6-opdaterede-sol-is-temp-hav-data-d12-e2839.php#post_46127

Bedste hilsner, Frank
08-10-2015 18:02
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Thomas:
Du skriver:
"..at benytte en målestation som ligger 1000 km væk nok ikke er det mest repræsentative for det du gerne vil fortælle, selvom resultatet er hvad du gerne vil vise"


Forskere fra Norge har vurderet at netop den placering ved Måloy er så velegnet til at måle Golfstrømmen at de har oprettet stationen og lavet målinger her hver time i 20 år. Ingen forskere har nogen sinde været ude og sige at denne målestation ikke kan bruges til at udtale sig om netop Golfstrømmen .

Ja, ikke før nu i hvert fald - hvor målingerne ikke stemmer med GW-verdensbilledet. Så pludseligt må der være noget galt med dette approach.
Surprise...




Og jeg minder dig lige atter om at disse forskere OGSÅ forholder sig situationen ved Øst Grønland mv.

(Det de siger er, at der ganske vist er reduktion af den aller dybeste strømning af koldt vand ned langs Grønlands Østkyst som jeg husker det.
- MEN at der så til gengæld er vand der strømmer syd på i lidt højere lag, derfor ingen netto reduktion i Golf strømmen.)
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/klimatrusselen/avfeier-paastander-om-at-golfstroemmen-braastanser/a/23451235/


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

08-10-2015 18:59
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Også en Amerikansk forsker, Thomas Rossby, har publiceret at Golf strømmen IKKE er ved at blive svækket .

Hans undersøgelser er også lavet over en 20 års periode (1992-2012) og er baseret af faktiske målinger ligesom de Norske målinger.

Hans målinger er foretaget fra skib der hver uge er rejst fra New Jersey til Bermuda. Dvs disse målinger er taget langt længere syd på, tættere på Golfen, men med ganske samme resultat som de Norske.

Hans kritik af de der taler om svækket Golf strøm er netop at de IKKE baserer sig på ægte data, men snarere formodninger:

"However, none of the studies includes any direct measurements of the current over an extended period to prove their point."


De skriver iøvrigt:

"or the last 20 years he and his colleagues have measured the Gulf Stream using an acoustic Doppler current profiler (ADCP) attached to a ship, the freighter Oleander, which makes weekly trips across the Gulf Stream from New Jersey to Bermuda. The instrument, which measures the velocity of water moving beneath the ship down to more than 600 meters, has collected some 1,000 measurements of the Gulf Stream since it was installed in late 1992."


http://www.gso.uri.edu/blog/rossby-gulf-stream-is-not-slowing/


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
08-10-2015 19:09
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
I relation til Golfstrømmen, skal det bemærkes at russerne i mange år har haft en stor flådehavn på Kolahalvøen ved Murmansk. Årsagen til at den er placeret der, er netop at havnen altid er isfri om vinteren. Det vil sige åben for sejllas hele året rundt. Som bekendt er det Golfstrømmen, som holder havet isfrit der selv under den koldeste vinter.

Kigger man på kortet over isudbredelsen, så er det bemærkelsesværdigt, hvor lidt is der er i Barentshavet nord for Kolahalvøen. Ingen andre steder er havet åbent for sejlars hele året så langt mod nord, som det er i Barentshavet nord for Kolahalvøen.

Da Golfstømmen er en stor varmepunpe, vil det første sted, som man kan mærke det, hvis Golfstrømmen i mod forventning skulle aftage, vil være i Barentshavet nord for Kolahalvøen. Med andre ord, så virker det meget uigennemtænkt at påstå, at Golfstrømmen er aftagende, sålænge flådehavnen ved Murmansk er åben for sejlars hele året.
08-10-2015 20:32
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Jørgen,

Ja, lige nu er Barentz havet relativt isfrit, men det kan gå hurtigt den anden vej.

Herunder er vist udviklingen fra 1938 til 1946 August is-forhold.
Givetvis er isen endnu længere tilbage i 1940-42 end 1938, men her har vi ikke DMI´s kort.

Men allerede i 1946 er isen jo rykket gevaldigt langt frem efter den ret hurtige tilbagetrækning frem mod 1940.

Således ved vi at tingene kan vende rigtigt hurtigt.
For AW-drama kontoret, så en en hastig fremmarch af havisen jo et bizart scenarie idet GW-budskabet så intents er hængt op på den voksende havis i Arktis.
Det er vist lykkedes at få en del loyale tilhængere til at acceptere havisens fremmarch ved Antarktis , imponerende, men sker det samme i Arktis, så er f.. løs.
I en sådan situation kan det jo være praktisk forinden at have fået tropperne til at acceptere ar Golfstrømmen skulle være gået noget i stå...



Men hvad jeg ikke helt forstår:

Den gængse forklaring på den ikke-målte nedgang i Golfstrømmen er jo netop opvarmning ved Øst Grønland.
Men effekten er jo nedkøling, faktisk med tiden jo også i samme område ..

Så har vi en teori hvor
Varme i det allernordligste Atlanten blandt andet fører til.. kulde i det aller nordligste Atlanten...
Som så medfører.. ?

Nogen der ved besked herom?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 08-10-2015 20:33
08-10-2015 23:57
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Frank Lansner skrev:
Hej Jørgen,

Ja, lige nu er Barentz havet relativt isfrit, men det kan gå hurtigt den anden vej.

Herunder er vist udviklingen fra 1938 til 1946 August is-forhold.
Givetvis er isen endnu længere tilbage i 1940-42 end 1938, men her har vi ikke DMI´s kort.

Men allerede i 1946 er isen jo rykket gevaldigt langt frem efter den ret hurtige tilbagetrækning frem mod 1940.

Således ved vi at tingene kan vende rigtigt hurtigt.
For AW-drama kontoret, så en en hastig fremmarch af havisen jo et bizart scenarie idet GW-budskabet så intents er hængt op på den voksende havis i Arktis.
Det er vist lykkedes at få en del loyale tilhængere til at acceptere havisens fremmarch ved Antarktis , imponerende, men sker det samme i Arktis, så er f.. løs.
I en sådan situation kan det jo være praktisk forinden at have fået tropperne til at acceptere at Golfstrømmen skulle være gået noget i stå...

Der det problem i 1946 at jerntæppet er gået ned. Så observationerne fra Rusland mangler på kortet. De er statshemeligheder.


Men hvad jeg ikke helt forstår:

Den gængse forklaring på den ikke-målte nedgang i Golfstrømmen er jo netop opvarmning ved Øst Grønland.
Men effekten er jo nedkøling, faktisk med tiden jo også i samme område ..

Så har vi en teori hvor
Varme i det allernordligste Atlanten blandt andet fører til.. kulde i det aller nordligste Atlanten...
Som så medfører.. ?

Nogen der ved besked herom?


Jeg er også helt forivret. Men svaret må være at det er vinden, som får isen til at smelte. Det er ikke varmen som smelter isen. Hvis havisen cirkler rundt nær Sibirien så kan den blive mange år gammel. Hvis havisen cirkler rundt nær Grønland så vil den kun blive få måneder gammel, inden at den bliver skubbet ned i Atlanten hvor den smelter.

Barentz havet er isfrit så længe at vi har en mellemistid. Når Barentz havet fryser til så er det fordi indsynkningen af koldt vand er flyttet til Biscayen og Canarieøerne og så er vi inde i en istid.


09-10-2015 11:07
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej K-V

Det er helt rigtigt at vi ser ud til at få færre data fra Rusland efter krigen. Men ser man på DMI´s kort efter krigen så der er stadig små forskelle fra år til år efter krigen, se herunder, latpev havet Øst for Nova Zemlja.

Men det er rigtigt, oplysninger virker meget mere sparsomme efter krigran fra Rusland.

I eksemplet herunder ses iøvrigt hvordan data på Canada siden pludseligt går fra ingenting til at isen faktisk har trukket sig i 1953. Mener det skyldes at man begyndte at observere fra fly i 1953, før dette var der stort set ikke data for det Arktiske havs kyst mod Canada/Alaska på DMIs kort, så det fejlagtigt ser ud som om at isen hele tiden når helt ind til land.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 09-10-2015 11:08
09-10-2015 14:46
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Bare lige kort for nu: En ny artikel ser på Solens indflydelse men sikke en forfriskelse:



De arbejder simpelthen med et temperatur dataset taget fra en stribe tempersaturststioner verden over der opfylder en del krav, bl.a. at de skal være rural, ikke by-stationer mv.

Og så sammenligner de Solens effekt med temperatur data opnået på denne måde.

Jeg vil ikke påstå at deres temperatur graf er nær perfekt, men dejligt forfriskende at nogen tager nogle indlysende korrekte tiltag når det gælder temperatur data fra virkelighedens verden. At nogen er bedøvende ligeglade med hvordan de har fået at vide Jordens temperatur data skulle se ud, men bare lytter til data , data fra virkelighedens verden.

De bruger blot ganske få dataset som primært er fra den Nordlige halvkugle. Men hellere 8 gode dataset end 100.000 dårlige, im sorry.

Hvad d´herrer ikke ved er at der findes LANGT LANGT LANGT flere længere dataset hvis alle nationale meteorologiske institutioner åbner op for data og deler med alle. Men det kan vi altid snakke om :-)

En ting de gør er så vidt jeg kan se at forfordele land data. Dette giver mening når man skal forholde sig til Solens rolle.

http://wattsupwiththat.com/2015/10/08/a-short-summary-of-soon-connolly-and-connolly-2015-re-evaluating-the-role-of-solar-variability-on-northern-hemisphere-temperature-trends-since-the-19th-century


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
10-10-2015 00:31
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Til snak om Golf strømmen:

- Ud over at der ikke er målt nogen svækkelse af Golfstrømmen som vi har været inde på, og

- udover at flere artikler samlet set fastslår i 2013 at det helt overvejende er sommervarmen i Nordatlanten der holder Europa mere lun om vinteren (ikke Golfstrømmen).. og

- udover at det ville kræve et mirakel at kulden fra de 2 rekord kolde USA/Canada vintre ikke skulle have medført koldt NordAtlanten.. og det altså er nonsens at foregive at det kolde Nordatlanten skulle være et mysterium der "skal forklares"..

så vil jeg lige vise en noget 4´de der måske ikke stemmer helt med at det NØDVENDIGVIS skulle være svækkelse af Golfstrømmenser der forklarer ikke-mysteriet med kolds NordAtlanten. Se herunder.


Det varme vand nede fra den Mexicanske Golf føres med Golfstrømmen op forbi Washinton, New York, Maine, Halifax, New Foundland og dernæst ud midt i det nordlige Atlanterhav.

Hvis Golfstrømmen var så svækket hvorfor er vandet på ruten Washinton, New York, Maine, Halifax, New Foundland , så slet ikke koldere nu? Men derimod rekord varmt, nærmest?

Det er - sjovt nok - kun havområderne længere nord på der er blevet rigtigt kolde . Men hvorfor, hvis Golf strømmen er den dominerende årsag til kulden?

Temperaturanomali 9 okt for SST (Canada´s Met office)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 10-10-2015 00:36
10-10-2015 12:07
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Ad. Golfstrømmen.

Judith Curry siger på sin blog,at hvad PIK& Co (Rahmstorf) sælger som AGW årsag,er i virkeligheden ganske normale klima-svingninger,nemlig AMO/AO.

http://judithcurry.com/2015/03/25/whats-up-with-the-atlantic/
10-10-2015 13:48
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
I tråden "Part 5.." fra 2013-14 (og vel "part 4...") fulgte jeg med i de kolde USA vintre, satte spørgsmålstegn ved om kulden mon en dag kunne passere Atlanten og "gå i land" her i DK. Og så endeligt omkring 1 maj 2015 nåede den myyyystiske blå plet helt til DK og vi fik en kold sommer.

Der var åbenlyst lagt op til en kold sommer, men DMI spåede en sommer op til 1 grad varmere end normalt.
(Godt vi har eksperterne, og slemt at man nogen gange tænker lidt selv..)

Da det stod klart at vi havde massive mængder koldt vand hele vejen fra USA til DK i Nordatlanten stod det også klart at denne enorme mængde kulde fra 2 rekord vintre i træk naturligvis ville vandre videre Øst på, sådan er naturen.

Dermes kunne man omkring 1 maj forudsige at Rusland ville jævnligt få koldere vinde fra Vest og at dette før eller siden kunne køle Rusland ned helt til Alaska hvis denne kulde fra Øst bare fortsatte.

Ser vi herunder, så aner man godt at Rusland i de sidste 4 uger gennemgående har været koldere end normalt - og dette på trods af den varme der skød op sydfra til Europa undervejs.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 10-10-2015 13:59
10-10-2015 13:50
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Og ser vi lidt frem, så kan man ikke se at denne kulde forsyning fra Vest mod Rusland stopper lige de første dage


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

10-10-2015 13:56
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Dette har 2 effekter,
1: Umiddelbart kan denne kulde over Rusland godt tage toppen af globale temperaturer i nogle måneder trods El Nino. Altså sløre El Ninos varme effekt i tallene for en tid.

Dog stammer denne kulde fra dette at den kolde Vortex over Arktis 2 år i træk har forskubbet sig ned over USA mens central Rusland derimod fik mindre kold vortex om vintrene.
Sker dette igen vil Rusland hurtigt blive varmere end normalen igen, USA hurtigt koldere end normalen igen.

2: Denne kølige luft over Rusland beskytter Arktis is noget mod varme vinde syd fra, så dette mønster kan have en gavnlig effekt for Arktis is.


PS!!
Bemærk at temperatur prognose herover har basis periode 1900-2000.
Man bruger altså tal helt tilbage fra slutningen af den lille istid for at afgøre hvad der er "normalt".


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 10-10-2015 14:06
10-10-2015 14:33
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Denne artikel:
http://www.accuweather.com/en/weather-news/north-atlantic-cold-blob-could-affect-gulf-stream-weather-europe-eastern-us/52869594

Bebuder nu at også det Østlige USA kan rammes af kulde nu.. grundet golf-myten.. som så skulle være grundet CO2.

Så viser de et billeder herunder hvor de netop illustrerer USA pakket totalt ind i varmt vand. Hat og briller.

Og så viser de at ferskvand fra 1000´inder kilometer væk, fra Grønland skulle rejse ned midt i nordAtlanten uden undervejs af blive synderligt blandet med saltvandet undervejs.
Men netop i de seneste par år har der været vand koldere end normalt mange steder omkring Grønland og det er der stadig. Afsmeltninger lige nu er ikke noget at tale om (som det var i f.eks 2012). Men skidt pyt, vi har sgu en teori folkens!

Og det værste er at det lykkes for dem at lancere dette.

Så bingo:
UANSET om man i USA eller Europa nu får det koldere eller varmere så har GW fløjen i dén grad haft held til at få masserne her i USA/Europa til at acceptere GW.
Imponerende men virkeligt skræmmende.

Hvis en dag videnskab bliver videnskab igen, så vil mange - også blandt klimadebat.dk´s læsere - sige : "Jamen vi kunne ikke vide..."


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 10-10-2015 15:25
10-10-2015 14:47
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
PS..
Fremgår det klart hvordan ferskvand der skulle stamme fra Grønland , der skulle have rejst og "overlevet" helt ned til midt i Atlanten så rent praktisk skulle kunne stoppe Golf strømmen midt i Atlanterhavet?

Er der nogen der kender den forklaring?

(Endskønt Golfstrømmen ikke kan måles bremset fra Norge..)
10-10-2015 16:45
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Frank-
Golfstrømmen har så stor en bevægelsesenergi og inertikraft at den efter min mening ikke bliver stoppet af havvand med en ændret massefylde i så lille et geografisk område.
11-10-2015 17:43
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
For et par uger siden godt og vel begyndte NSIDC atter at vise Antarktis havis anomali over 0 ca + 0,5 mio km2.

Cryosphere der ellers plejer at ligne nogenlunde NSIDC stoppede imidlertid stigningen da vi kom fra negative værdier til ca 0. Dagens netop opdaterede tal er + 0,005 mio km2 fra Cryosphere.

Gad vide hvorfor Cryosphere nu ikke mere er enig med NSIDC?
Er det mig er ser syner?


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

Side 1 af 20123>>>





Deltag aktivt i debatten PART 6/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
PART 11 / Opdaterede Sol/Is/Temp/Hav Data65918-03-2024 16:56
PART 10/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data343910-07-2023 12:16
PART 8/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data119529-04-2023 01:12
PART 9/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data146114-07-2019 14:17
PART 7/ Opdaterede Sol/Is/temp/hav data77315-01-2017 22:49
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik