Husk mig
▼ Indhold

Coronavirus, frihandel, flyrejser og fornuftig klimapolitik.



Side 11 af 32<<<910111213>>>
04-12-2020 21:10
Jakob
★★★★★
(9290)
­



4. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
1.603 personer er registreret smittet med coronavirus de sidste 18 timer
1.603 personer er registreret smittet med coronavirus siden i går, oplyser sundhedsmyndighederne.
Smittetallene er på grund af "teknisk vedligehold på servere i nat" kun fra 18 timer mod normalt 24 timer, skriver sundhedsminister Magnus Heunicke (S) på Twitter.
Dagens smittetal er baseret på 77.419 prøver. Det svarer til, at 2,1 procent af de testede har været smittet med covid-19.
Ni personer er døde.
Der er nu 293 personer indlagt med covid-19 på de danske hospitaler. Det er 26 mere end i går. Af de indlagte er 40 på intensiv afdeling og 27 er i respirator.
Det er det højeste antal indlagte siden foråret.



4. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Sundhedsstyrelsen: Ingen planer om yderligere restriktioner i hovedstadsområdet
Selvom Region Hovedstaden er gået fra niveau 3 til 4 i myndighedernes varslingssystem, er der ikke planer om yderligere restriktioner i området.
Det oplyser Sundhedsstyrelsen til Ritzau.
Niveauerne er en del af det nationale varslingssystem, som regeringen præsenterede i oktober. Det viser, hvad risikoniveauet er lige nu, og hvilke tiltag der kan blive nødvendige, hvis smitten stiger.


Det er jo meget cool. Spørgsmålet er måske bare, om man kan tillade sig at være så cool i forhold til et varslingssystem, som ikke er gennemprøvet, og hvor omstændighederne er umulige at forudsige.
I mine øjne har varslingssystemet allerede fejlet, fordi det ikke har kunnet tage de nuværende høje smittetal i opløbet. Og når det ikke har været effektivt på et lavere niveau, så er det nok klogest også at tvivle på, at det vil være det nu på et højere niveau.
Der er ikke meget tid at løbe på, før det kan blive en særdeles ucool jul for Danmark, og de første uger i januar efterfølgende kan gå helt ad helvede til.


Jeg stemmer for en hårdere nedlukning nu. Måske kun i en lille uge, mens myndighederne tester og smitteopsporer effektivt i et tempo og omfang, som aldrig tidligere er set i Danmarkshistorien.


Man kan læse mere om varslingssystemet ( prototypen ) her:
https://coronasmitte.dk/covid-19-varslingssystem



https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10-11-nyeste-coronatal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte
Tilknyttet billede:

06-12-2020 22:15
Jakob
★★★★★
(9290)
­



6. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Ellemann roser finansloven, men savner langsigtede planer
Venstre er ikke med i aftalen om den nye finanslov, som i dag faldt på plads. Men V-formand Jakob Ellemann-Jensen er i store træk tilfreds med aftalen.
- Jeg er et positivt menneske, så jeg glæder mig over de ting, som er med, i stedet for at surmule over det, der ikke er, siger han.
Han peger på, at forhøjelsen af håndværkerfradraget er en god måde at skabe vækst og sikre arbejdspladser på kort sigt.
- Men jeg savner noget, der kan hjælpe erhvervslivet på den lange bane, siger Ellemann.
Han roser også, at man vil støtte oplevelsesindustrien, men:
- Her er udfordringen corona, og det skal vi igennem, og det håber jeg, at vi er snart, siger han.



Jamen dog. Hvis han denne gang har sine officerer og menige med sig, så kan det næsten lyde som en forsonende tone, som peger i retning af, at virologerne kan få deres juleønske opfyldt:


6. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Juleønske fra 36 coronaeksperter til politikerne: 'Ræk ud og find fælles løsninger'
36 af landets coronaeksperter beder nu en bøn til regeringen og Folketinget om at række ud og finde fælles løsninger for håndteringen af pandemien.
I et åbent brev lyder det, at smitten ventes at stige i løbet af vinteren, og at det er gennem befolkningens ændrede vaner og adfærd, at smitten holdes i ave.
- Men befolkningens adfærd er i sidste ende orkestreret af jer og jeres adfærd. Derfor er det jer, der som de første skal udvise samfundssindet. Politisk polarisering kan skade håndteringen af pandemien.
- Ræk ud til hinanden og find fælles løsninger. Det er vores juleønsker til jer, lyder det blandt andet i brevet.



Så må vi ikke håbe, at det er for sent:


6. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
1.745 personer er bekræftet smittet med coronavirus siden i går
Det seneste døgn er 1.745 personer bekræftet smittet med coronavirus, viser tal fra Statens Serum Institut. Syv personer er døde med coronavirus.
I går var smittetallet 2.115 - det var ekstra højt fordi opgørelsen dækker 30 timer på grund af tekniske problemer.
72.831 personer er testet. 302 personer er indlagt, det er 23 flere end i går. 42 personer ligger på intensiv afdeling, det er en stigning på tre personer, mens 26 ligger i respirator - en stigning på én person.



Jeg frygter, at man har valgt en for lille hammer, og at man nu vælger en lidt større, som heller ikke er tilstrækkelig, fordi opgaven vokser hurtigere end hammeren:


6. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Nye restriktioner på vej i Hovedstaden, Sjælland og Aarhus
På sundhedsordførernes møde med sundhedsminister Magnus Heunicke (S) i formiddag fik de at vide, at regeringen endnu ikke har lagt sig fast på nye coronarestriktioner.
Det arbejder en indsatsgruppe i øjeblikket videre med at vurdere, men der er fokus på hovedstadsområdet, Sjælland og Aarhus, siger K-sundhedsordfører Per Larsen.
Flere ordførere taler for at sende de ældste elever hjem og lukke barer, restauranter kulturaktiviteter.
Det vides ikke, hvornår nye restriktioner fremlægges.



Glem nu ikke Holstebro, Odense, Slagelse, Vordingborg, Horsens og Hedensted, Vejle, Skanderborg, Silkeborg, Favrskov, Billund, Vejen, Herning og Struer m.fl.


Billedet er efterhånden så broget, at jeg må tilslutte mig Viggo Andreasens forslag og mere til:


5. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Epidemiolog anbefaler at brede københavnertiltag ud til hele landet
Mandag træder en række nye coronatiltag i kraft i 17 kommuner i hovedstadsområdet.
Men ifølge Viggo Andreasen, som er ph.d. i matematik og fysik med speciale i matematisk epidemiologi ved Roskilde Universitet, bør tiltagene bredes længere ud. Det siger han til Ritzau.
- Lige nu fokuserer vi på hovedstadsområdet, og det er efter min epidemifaglige vurdering lidt en misforståelse. Det er rigtigt, at vi her ser den store vækst, men det er der også andre steder. Vi er i en situation, hvor lidt større udbrud kan forekomme hvor som helst.
Restriktionerne i hovedstadsområdet omfatter mere hjemmearbejde, mere digital undervisning på ungdomsuddannelserne og højst ti personer til idrætsaktiviteter.



­

­
07-12-2020 22:52
Jakob
★★★★★
(9290)
­



https://www.dr.dk/nyheder/indland/minut-minut-mette-frederiksen-praesenterede-nye-restriktioner
Geisling: Så er den store hammer fundet frem
Reaktionerne strømmer ind i kølvandet på pressemødet.
DR's sundhedskorrespondent, Peter Qvortrup Geisling, siger, at myndighedernes store frygt er, at man rammer de 500 indlæggelser, som man så i foråret.
- For at undgå det er man virkelig nødt til at hugge til med den store hammer. Problemet er bare, at det her er ikke én virksomhed. Det er ikke nogen særlige skoleårgange. Det er spredt over hele den danske befolkning, siger han om den udbredte smitte.


Jeg er meget usikker på, om hammeren er stor nok til at banke smitten ned.
På en måde ligner det mere et uoverskueligt antal urmagerhamre.

Resultatet må nok igen blive op til borgerne. Hvis alle forstår alvoren, så skal der måske ikke så meget til.
Men det er for sent at opnå en jul uden restriktioner, og en omgåelse af de lempelige regler kan blive til stor fortrydelse i januar.

Nogle sammenligner situationen med foråret, men den store forskel på dengang og nu er, at vi er på vej imod mere vinter, så for hver dag bliver det ikke nemmere, men kun vanskeligere at stoppe smittespredningen.

Jeg har ikke noget om det fra SSI, men man kan også nemt få den tanke, at virus må være blevet endnu mere smitsom.

Under alle omstændigheder bør vi måske igen sætte afstandskravet op til 2 meter alle steder i hele landet, hvor det er muligt.?



Her kan man læse om de nye restriktioner og se, hvilke kommuner de rammer:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/skoleelever-restauranter-og-fitness-her-er-restriktionerne-som-rammer-halvdelen-af
Tilknyttet billede:

07-12-2020 22:56
Jakob
★★★★★
(9290)
­

Når man ser på nedenstående kort, så kan det undre, at Holstebro kommune ikke er blå på ovenstående kort. Er der mon en god forklaring på det.?

Man skal selvfølgelig passe på, at man ikke overfortolker kortet, men det kan se ud til, at smitten kan følges i baner fra Holstebro til Odense og fra Odense til Aarhus og fra Aarhus til Aalborg.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10-11-nyeste-coronatal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte
Tilknyttet billede:

08-12-2020 13:16
Jakob
★★★★★
(9290)
­



Hvis man ud over hammer også ønsker at benytte gulerod, så mener jeg, at Regeringen bør overveje at belønne følgende kommuner og dermed deres borgere for at udvise hensynsfuldt samfundssind:

Haderslev

Aabenraa

Lolland

Langeland


Når det også ser pænt ud i Nordjylland, så skyldes det en tidligere nedlukning, som foregik under stærke protester med demonstrationer, som gik helt til København, så ikke en rød reje til dem.




­­
08-12-2020 13:59
Jakob
★★★★★
(9290)
­



Men sådan noget som dette viser, at der stadig er behov for mere hammer:

8.dec 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Ligeglade med restriktioner: Provinsrestaurant fik 52 nye bookninger
I går præsenterede regeringen skærpede restriktioner, der blandt andet betyder, at caféer og restauranter må lukke ned i 38 kommuner. En lang række restauranter i resten af landet må dog fortsat holde åbent.
Det har fået nogle danskere til at søge ud af de restriktionsramte kommuner og ind i nabokommunerne, når de skal ud at spise, selvom Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm, mandag kraftigt opfordrede til, at man ikke krydser kommunegrænserne.
Det skriver TV2, der har været i kontakt med ejeren af Holms Restaurant i Middelfart Kommune. Hun fortæller, at man i går blev kimet ned - særligt af personer fra hovedstadsområdet, og modtog 52 bookinger. På en gennemsnitlig mandag ville tallet ligge på fem.
- Jeg føler ikke, jeg kan (sige nej til bookinger, red.). Hvis de ikke er smittede, er de alle sammen velkomne, siger Iben Bjørnholm.



Pressen har haft meget travlt med at besøge ejere til forskellige beværtninger for at få dem til at klynke og fortælle, hvor meget det sutter røv, at der er kommet nye restriktioner.
Nu må det snart være på tide, at nogle pågående journalister bevæbnet med kritiske spørgsmål også kaster sig over de borgere, som tydeligt vil overbeskide myndighedernes anbefalinger.




Der er dog fortsat også grund til at udspørge de hårdt pressede myndigheder.
Er dette et symptom på, at de imod alle løfter har fokuseret blindt på antal indlagte og antal døde, så de helt har glemt at holde øje med den testkapacitet, som er det aller vigtigste værn for at undgå løbsk smitte og hård nedlukning.? :

7.dec 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Hvis du har symptomer på coronavirus, er der fire-fem dages ventetid på at få en test i de største byer
Hvis du bor i Aarhus og har symptomer på coronavirus, kan du godt væbne dig med tålmodighed, hvis du vil have tid til en test. Det samme gælder i København.
I de to store byer er der nemlig først tid til test gennem coronaprover.dk, hvor personer med symptomer skal bestille tid, på henholdsvis søndag og fredag. I Hillerød skal man også helt hen til lørdag for at kunne få tid til en test.
Region Hovedstaden erkender overfor TV2, at ventetiden er for lang, og at testkapaciteten vil blive oprustet markant i løbet af den næste uges tid. Men:
- Da vi ikke kender efterspørgslen, må vi nok forvente, at der mod jul vil være perioder med ventetid, skriver Region Hovedstaden til Ritzau.





­
09-12-2020 13:26
Jakob
★★★★★
(9290)
­



9. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Ventetiderne for at få en coronatest overskrider langt de anbefalede 24 timer, viser helt nye tal.
I 29 ud af 35 faste corona-teststeder er ventetiden to dage eller længere.
Lige nu er ventetiderne således i de store byer:

Tre til fire dage i hovedstaden

Fem dage i Aarhus.

Fire dage i Odense.

Holbæk er kedelig topscorer med 14 dage.

Målsætningen fra sundhedsmyndighederne og regeringen er, at 80 procent skal have adgang til en test inden for 24 timer. Som det ser ud nu i de nyeste tal, der er opgjort 6. december, får kun 38 procent adgang til test inden for et døgn.



Det er en katastrofe i katastrofen.




9. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Flere sygeplejersker overvejer at sige op
Mere end halvdelen af landets sygeplejersker overvejer nu at sige op, viser en ny undersøgelse fra Dansk Sygeplejeråd.
Årsagen er både gamle forhold som skiftende arbejdstider, løn og stor travlhed - men den tvungne deltagelse i coronaberedskabet spiller også en stor rolle.
I Dansk Sygeplejeråds undersøgelse svarer hele 37 procent af sygeplejerskerne, at de overvejer helt at forlade faget.


Og det er en katastrofe i katastrofen i katastrofen.



Jeg ser ingen anden mulighed end, at Forsvarsministeren må mobilisere værnepligtige, som skal komme til hjælp.

Hvis hun skruer bissen på, så kan det gøres indenfor max. ca. 24 timer, så de værnepligtige er klar til at hjælpe med at teste borgere og smitteopspore m.v. på fredag.!


­
­
10-12-2020 11:48
Jakob
★★★★★
(9290)
­



Der er masser af aktive og udrykningsklare værnepligtige på kasernerne. Der vil alene i hærens sanitetstjeneste og hos CF-Korpset sikkert kunne findes mange sygeplejersker, læger, lægestuderende, sygepassere osv.
Det er sunde og raske mennesker, som er nøje udvalgt til at kunne stå for de største prøvelser.
Forsvaret kan slå telte op, og i fritiden, hvis der bliver en sådan, kan de lægges i kantonnement og holdes isoleret der, indtil presset er overstået, og de alle er testet negative.

Måske kniber det med, at laboratorierne kan følge med, så tests desværre skal prioriteres. Men det må handle om at få kapaciteten på smitteopsporing og tests sat op i en fart. Det handler også om moralen, så folket forstår, at det er alvor og ikke bliver gjort til grin i testkøer.




­
10-12-2020 13:00
Jakob
★★★★★
(9290)
­



Selvom journalisten i mine øjne afbryder for meget, vil jeg alligevel gerne anbefale denne Deadline:

Deadline: Mølbaks virus-refleksioner
9. DEC 2020 22:30
Det begynder 9:45 inde i udsendelsen:
https://www.dr.dk/drtv/episode/deadline_-moelbaks-virus_refleksioner_225212
https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-moelbaks-virus_refleksioner_225212


Læg mærke til, at test- og smitteopsporingsstrategien først blev indført et stykke inde i forløbet, selvom det slet ikke var en del af de danske beredskabsplaner.
Det kan vi i høj grad takke WHO, SSI og Kåre Mølbak for og måske også hans hund, som gav ham lidt fred til at tænke store tanker.

Læg også mærke til, at eksperterne endnu ikke er helt enige om, hvad mutationerne fra danske mink kan/kunne betyde for vaccinerne.
Og prøv også at overveje, hvilket morads, vi havde stået i nu, hvis Regeringen ikke havde handlet, men havde ladet smitten brede sig som en steppebrand, fordi eksperterne var uenige om de præcise konsekvenser.


Og endnu engang må det være relevant at overveje, at det netop er sådan, det gik med klimapolitikken i Danmark.
"Husker du 2009" er en dokumentar på DR, og den kan vække særdeles hæslige minder om netop det.
Vi er heldige, at vi nu har en regering, som ikke har sat Lomborg på finansloven for at undersøge, om vi kan få sjovere ting end sundhed for pengene.

I mine øjne fortjener Kåre Mølbak et stort Ridderkors, og måske også et lille et til hans hund.
Heldigt, at der er dygtige folk til at efterfølge ham.


Og så må jeg rette mig selv. Testkapaciteten og smitteopsporingen er ekstremt vigtige i kampen imod 2. bølge. Men det er folkets fornuftige og hensynsfulde adfærd, som er det aller vigtigste værn. Den dybt alvorlige situation lige nu er et nøgternt bevis på, at der længe har været alt for meget hensynsløs slendrian.



­
­
10-12-2020 20:59
Jakob
★★★★★
(9290)
­



Jeg er skuffet over pressemødet i dag.

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/tallet-coronasmittede-det-seneste-doegn-er-3132
Tallet for coronasmittede det seneste døgn er 3.132
3.132 personer er registreret smittet med coronavirus de seneste 24 timer, oplyser sundhedsminister Magnus Heunicke (S) på et pressemøde om en udvidelse af coronarestriktionerne.
14 nye dødsfald er registreret det seneste døgn, det er det højeste antal siden 22. april.
342 personer er indlagt, 40 patienter er på intensiv, mens 28 personer er i respirator.
111.357 personer er blevet testet, og det giver en positivprocent på 2,8.
Med dagens smittede runder vi 100.000 smittede.


Det er NU, vi skal holde fast, siger Sundhedsministeren.

Det sagde han også sidst, og lige siden har danskerne holdt fast i at få smitten til at stige yderligere. Folket gør, hvad de får besked på, og det nytter ikke at rose folk for at opføre sig dårligt.
Det nytter heller ikke at tale om et håb om snarlig vaccine, som skaber ubegrundet optimisme og får folk til at tænke, at de allerede er i mål. Der er brug for donnertale og ikke andet.!
Er man først blevet smittet, så er det for sent at blive vaccineret.



En journalist stillede et godt spørgsmål, om ikke myndighederne burde være mere nidkære i forhold til at borgere krydser kommunegrænser, som i dette tilfælde:

8.dec 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Ligeglade med restriktioner: Provinsrestaurant fik 52 nye bookninger
I går præsenterede regeringen skærpede restriktioner, der blandt andet betyder, at caféer og restauranter må lukke ned i 38 kommuner. En lang række restauranter i resten af landet må dog fortsat holde åbent.
Det har fået nogle danskere til at søge ud af de restriktionsramte kommuner og ind i nabokommunerne, når de skal ud at spise, selvom Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm, mandag kraftigt opfordrede til, at man ikke krydser kommunegrænserne.


Vorherre bevares små skidesprællere, så lær dog lave mad selv.!

Og tilsvarende for dem, der krydser kommunegrænser for at gå til fitness. Vorherre bevares noget fims. Med en smule viden og fantasi, så kan man gennemføre et komplet styrketræningsprogram på kun 4 kvm bart gulv.!


Men flinke Søren Brostrøm, som er ekspert i kommunikation, svarede nogenlunde således:

"Jeg tror godt, at folk forstår det og tager det alvorligt. Hvis der er 50 mennesker, som krydser grænsen, og der bag dem er 50.000, som ikke gør det, så er jeg glad."

Det er i mine øjne laissez faire ledelse, som det sikkert er dejlig nemt at administrere, hvis man lukker øjnene for konsekvenserne.

Men pattebørn skal behandles som pattebørn, alt andet er misrøgt.


Hvordan mon det ville gå, hvis danske myndigheder havde samme bløde og lempelige tilgang til vanvidsbilisme.?
Det gør ikke så meget, at 50 vanvidsbilister kører folk ihjel, hvis der bare er 50.000, som kører pænt, så er vi alle glade...
Overtrædelserne af coronaanbefalingerne kan hurtigt blive langt mere dræbende end de sidste ti års vanvidsbilisme. De er endda ofte ligeså meningsløse som vanvidsbilisme, og jeg mener nok, at den flinke slappe holdning vil opfordre til selvtægt.
Hvis ikke politiet må gribe ind og journalisterne ikke tør at tage billeder af de biler, som uden meget vigtige grunde trænger ind fra de smittede lukkede kommuner, så er der måske andre, der vil gøre det, og så kan det efterfølgende få meget alvorlige konsekvenser for et ukendt antal mennesker.

Og den ansvarlige for patientsikkerhed ansætter og ansætter folk for at kunne smitteopspore og betjene borgere, som skal testes. Det bliver hun nok ved med længe endnu, men det er allerede så meget for sent, at hun nok hellere skulle skrive en fyreseddel til sig selv.
Og selvom Brostrøm måske er den bedste direktør, som Sundhedsstyrelsen nogensinde har haft, så mener jeg også, at han nu må hænge i en meget tynd tråd. Hans opgave burde være at banke smitten i bund ligesom i Norge, men han fabler fortsat om sygehuskapaciteten, som nu naturligt også er på vej til at løbe fra ham, fordi han sov og sludrede i timen, hvor der var behov for rettidig skærpet autoritet.

Jeg forstår godt, hvis nogle danskere er tilbøjelige til at resignere. Man må være blind, hvis man har fulgt med og ikke kan se, at myndighederne i flere omgange har mistet mere og mere af grebet og den seriøse kampgejst, som er bydende nødvendig for at få Danmark godt igennem den forhåbentligt sidste del Coronakatastrofen.

Øv..!



­
11-12-2020 00:09
Jakob
★★★★★
(9290)
­




Her kan man se de kommuner, som nu er eller bliver underlagt restriktioner:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/31-kommuner-rammes-af-nye-restriktioner-jeg-synes-da-det-er-traels
Tilknyttet billede:

11-12-2020 00:14
Jakob
★★★★★
(9290)
­


Som man kan se på ovenstående kort, så er Holstebro omsider kommet med.
Men der er nok andet at undre sig over, hvis man vil.


https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10-11-nyeste-coronatal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte
Tilknyttet billede:

RE: Corona 12-Dec-202012-12-2020 11:53
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Det oprindelige indlæg med denne graf.

Vedhæftet er opdateret graf med data til og med uge 49, 2020.
Grafen viser totalt antal døde pr. uge i Danmark uanset årsag.

Data: www.statistikbanken.dk/DODC2
Tilknyttet billede:

12-12-2020 12:09
Jakob
★★★★★
(9290)
­



https://www.dr.dk/nyheder/politik/kan-tage-et-aar-og-koster-millioner-faa-doede-mink-op-af-massegrave-jeg-var-virkelig
EU kan stå fast på en miljøundersøgelse af jord, hvor mink er begravet, siger fødevareminister.
Det kan have meget lange udsigter at få gravet de tusindvis af døde mink op af de massegrave, der findes flere steder i Jylland.
Helt op mod et år kan der faktisk gå, erkender fødevareminister Rasmus Prehn (S).
Foran Folketingets partier og fødevareministeren præsenterede Fødevarestyrelsen fredag tre mulige modeller for opgravningen af de døde mink.
Men undervejs kom det frem, at der muligvis skal laves en såkaldt VVM-undersøgelse af jorden, før de døde mink graves op af den jord, der allerede frygtes at være forurenet.
--
Kan koste trecifret millionbeløb
--
Vurderingen er, at det vil koste mellem 100 og 140 millioner kroner at grave de døde mink op og få dem destrueret. Prisen varierer alt efter, hvilken model man vælger.


Har de spist søm.?


https://www.dr.dk/nyheder/seneste/borgmestre-vil-droppe-langvarigt-miljoetjek-faa-gravet-doede-mink-op-i-en-fart
Borgmestre vil droppe langvarigt miljøtjek for at få gravet døde mink op i en fart
De hundredetusindvis af aflivede mink, der er blevet gravet ned i den danske muld, skal op af jorden igen. Og det gerne hurtigt, hvis det står til borgmestrene i Viborg, Ulrik Wilbek (V), og Holstebro, Hans Christen Østerby (S).
Faktisk skal det ske så hurtigt, at borgmestrene er klar til at springe det miljøtjek over, som fødevareminister Rasmus Prehn (S) i dag har oplyst, der skal til, før minkene kommer op fra deres massegrave.
Det fortæller Ulrik Wilbek og Hans Christen Østerby til Ritzau.
Meldingen kommer, efter at fødevareministeren i dag har præsenteret tre mulige scenarier for at få gravet minkene op og destrueret dem. Processen kan tage over et år og vil koste millioner.



Ja, fødevareministeren må nok høfligt bede Folketinget om tilladelse til at bryde loven, og det bliver interessant at følge oppositionens reaktion.
Når regeringen i deres øjne hellere måtte sprede livsfarlig smitte end at bryde loven, så bliver det interessant at se, hvordan de stiller sig nu, når det er miljøet, der er i klemme.



Men bortset fra det, så må det vigtigste være, at det kommer til at foregå på en hurtig og sikker måde til en fornuftig pris.
Jeg synes, at de indhentede tilbud ligner optrækkeri og måske dårlig teknik.

Hvis det skal gøres hurtigt, kan man så ikke varmebehandle dem på stedet.?
Og i stedet for efterfølgende at transportere dem eller grave dem ned igen, så kan de dynges op på en membran udenfor 300 m zonen og tildækkes med jord og endnu en membran, og rundt om højen plantes der energipil.?

Jeg går ud fra, at de har afspærret gravene og bevogter dem, så ingen dyr kan komme til ådslerne.




­­
12-12-2020 12:20
Jakob
★★★★★
(9290)
­



https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/corona-vold

Nedlukningen har givet rødglødende krisehotlines: Flere er fanget i corona-vold



Coronarestriktioner er ligesom en million andre ting IKKE en valid undskyldning for at begå fysisk vold eller at true med vold.
Jeg vil hellere sige, at hvis restriktionerne fører til fysisk vold, så har de først og fremmest været en hjælp til at afsløre en i forvejen underliggende alvorlig sygdom i forholdet.
Men når det er tilfældet, at det sker mange steder, så skal hjælpen til ofrene selvfølgelig optrappes meget hurtigt.

Det burde vi kunne være sikre på, at Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for patientsikkerhed for længst har forudset fra tidligere og selvfølgelig har fuldstændigt styr på i dag.



­
12-12-2020 17:07
Jakob
★★★★★
(9290)
­




England har gjort det for længst, og New Zealand har gjort det.


Men her kommer den bedste og største klimanyhed, som har kunnet opdrives under hele pandemien og meget længere tilbage:


12. dec 2020
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/fn-generalsekretaer-opfordrer-til-klima-undtagelsestilstand

FN-generalsekretær opfordrer til klima-undtagelsestilstand

Ledere over hele verden bør erklære undtagelsestilstand for klimaet og få sat skub i kampen mod den globale opvarmning. Sådan lyder opfordringen fra FN's generalsekretær, Antonio Guterres, ved et klimamøde i London.


Flere end 70 verdensledere ventes at deltage på det virtuelle møde.
- Er der stadig nogen, der kan benægte, at vi står over for en dramatisk krise? Det er derfor, jeg opfordrer ledere over hele verden til at erklære undtagelsestilstand for klimaet i deres lande, indtil vi har opnået CO2-neutralitet, siger Antonio Guterres ifølge Ritzau.
Ifølge FN-chefen er hjælpepakker, der indføres i kølvandet på den globale coronapandemi, en passende anledning til at accelerere den grønne omstilling.



Det må være umuligt at forestille sig, at den danske Regering ikke vil lytte til det og tage det til sig.

Og så snart pandemien er under kontrol igen SÅ rykker vi..!!


Yahooooo....!!!





­
12-12-2020 21:12
Jakob
★★★★★
(9290)
­




https://www.dr.dk/nyheder/seneste/3552-er-konstateret-smittet-med-corona-de-sidste-28-timer
3.552 er konstateret smittet med corona de sidste 28 timer


Ja, mens vi må juble, synge og danse sammen hver for sig, så yngler monsteret stadig på livet løs.

Det er på en måde meget heldigt, for klimaopfordringen fra FN var da næsten mere, end min coronadepression kunne slippe helskindet igennem.




https://www.dr.dk/nyheder/seneste/forsvaret-hjaelper-til-med-coronatest-i-region-midtjylland
Fra på mandag er der uniformerede ansatte fra både Forsvaret og Beredskabsstyrelsen, som står klar til hjælpe med at pode dig, hvis du møder op til coronatest i Region Midtjylland.
De nye uniformerede podere kommer fra Flyvevåbnet i Karup, Søværnet i Frederikshavn og Beredskabsstyrelsen i Herning, oplyser Region Midtjylland i en pressemeddelelse.


Godt, det var på tide. Men der skal nok en del mere til i hele landet.



https://www.dr.dk/nyheder/seneste/alt-faa-har-den-der-er-kun-15-procents-chance-smittestop-app-virker
Alt for få har den: Der er kun 15 procents chance for, at Smittestop-app virker
Alt for få danskere har downloadet Smittestop-appen, og derfor er den ikke særlig effektiv til at finde nye corona-smittetilfælde.
Det fastslår professor i epidemiologi, Lone Simonsen.
- Hele humlen ligger i, hvor mange mennesker der har appen på deres telefon, siger epidemiolog Lone Simonsen.


Man kan måske også med rette sige, at det er en fejl, at Smittestop-app'en er blevet for opreklameret, og det har medvirket til falsk tryghed og mindre påpasselighed hos dem, der har investeret i en smartphone med GPS og app.

Hvis man manuelt skal holde styr på sine kontakter, så vil det sikkert også hjælpe med at skabe mere omtanke og lægge en dæmper på antallet. Men dette krav til manuelt regnskab er nok også blevet undertrykt af den opreklamerede app.




­
13-12-2020 13:18
Jakob
★★★★★
(9290)
­




Nu strammer Merkel grebet:

13. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/udland/tyskland-lukker-skoler-og-flere-butikker-frem-til-10-januar
Tyskland lukker skoler og flere butikker frem til 10. januar
Det er nødvendigt med flere tiltag for at mindske coronasmitten i Tyskland, siger Merkel.



Smitten i Danmark er den seneste uges steget over 50% mere end i Tyskland.


Når man ser på nedenstående smittekort, så kan det se ud til, at smitten er strømmet over broen fra Sverige, hvorefter den igen og igen er stukket af fra Brostrøm.



https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10-11-nyeste-coronatal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte
Tilknyttet billede:

13-12-2020 13:47
Jakob
★★★★★
(9290)
­



Hvis man betragter hele verden, så må det siges at være påfaldende, dybt pinligt og skræmmende, så dårligt Vesteuropa og USA formår at håndtere smitten.

Det burde i manges øjne være den mest oplyste del af verden med sunde demokratier og det bedste sundhedsvæsen og de mest adfærdsbevidste borgere, og så på dette tidspunkt, hvor alle ved mere om Coronavirus end nogensinde, så kan de stadig ikke styre smitten.




Når vi ikke har lært det nu, hvornår lærer vi det så..??






Mange tak til TV2 for denne side, som har været meget informativ, trofast og stabil under hele pandemien:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10-11-nyeste-coronatal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte
Tilknyttet billede:

13-12-2020 20:00
Jakob
★★★★★
(9290)
­



13. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/stort-set-alle-kommuner-ligger-over-myndighedernes-bekymringsgraense-kun-en-holder
Stort set alle kommuner ligger over myndighedernes bekymringsgrænse - kun én holder sig under
Det er fortsat 97 ud af landet 98 kommuner, der er over myndighedernes bekymringsgrænse på 20 smittede per 100.000 indbyggere den seneste uge


Der burde i denne forbindelse slet ikke være en nedre grænse for myndighedernes bekymringer.
Men bekymringer flopper og hjælper slet ikke, når der alligevel gang på gang handles for sent og utilstrækkeligt.

De har leget med en ild, som de ikke kan styre.



Torsdag d. 10. december 2020
https://www.berlingske.dk/nyheder/virolog-med-loeftet-pegefinger-til-danskerne-burde-vide-bedre
Virolog med løftet pegefinger til danskerne: »Burde vide bedre«
--
Mandag meldte regeringen ud, at 38 kommuner lukker delvist ned. Torsdag blev det tal udvidet til 69.
Men hvor regeringen i foråret var på forkant i forhold til mange andre og lukkede ned hurtigt, er den delvise nedlukning denne gang sket på bagkant, mener professor i virologi ved Københavns Universitet, Allan Randrup Thomsen.
»Det er min vurdering, at det havde været hensigtsmæssigt at foretage den type nedlukning, vi ser nu, på et tidligere tidspunkt, så der havde været bedre styr på smitten inden jul,« siger Allan Randrup Thomsen.
Han peger på, at man omvendt også kan argumentere for, at myndighederne har set en effekt af de restriktioner, der er blevet pålagt danskerne, og at smittekurven flere gange har stabiliseret sig.
»Så man har kunnet lulle sig ind i en tro på, at nu går det godt, men vi har kørt lige til grænsen længe,« siger Allan Randrup Thomsen.
Han mener også, at regeringen siden minkskandalen har virket tøvende i forhold til at pålægge danskerne hårde restriktioner i kampen mod smitten.



Ja, han ser i bakspejlet og snakker frem og tilbage til kommoden igen. Så vidt, jeg ved, stiller han op for De Konservative, som er et af de partier, som har slidt aller hårdest på Regeringen i en krisetid, hvor de burde stå sammen. Og nu kommer han med kritik, fordi Regeringen har lyttet til oppositionen og er blevet mere forsigtig med at lukke ned. Jeg synes, at det er usmageligt.
Hans taletid i medierne er måske god til at gøre ham kendt, hvis han stiller op for De Konservative, og så meget, som han siger, så kan han jo umuligt undgå at tage helt fejl i det hele.

Men i stedet for at pludre løs, mens smitten stiger, så kunne han have bevist sin ekspertise ved langt tidligere at have råbt vagt i gevær, så der ikke var noget at tage fejl af. Det gjorde han imidlertid ikke, og derfor er han nu dumpet og ikke værd at spille mere tid på.

Det hjælper heller ikke, at medierne giver masser af taletid til en alternativ virolog, som fortæller folk, at de skal stramme ballerne, når de hellere skal gå hjem og slappe af.




Er du en coronatræt borger, så gå dog hjem i karantæne og hvil ud.!


Ja tak, det vil jeg gøre.



.... Mens vi venter på, at Statsministeren med sine støttepartier i ryggen selv strammer op på sundhedsmyndighederne og finder en hammer så stor, at den slet ikke kan være i værktøjskassen, men skal fragtes med truck.

Det er lidt træls, men det nytter ikke noget at klynke.


Julen kan vi stadig nå..... Hvis vi begynder med fasten, så slutter den først til påske.



­­
RE: Corona Danmark og Sverige15-12-2020 11:35
John Niclasen
★★★★★
(6433)
I fortsættelse af indlægget, Corona 12-Dec-2020 12-12-2020 11:53

Det oprindelige indlæg med denne graf.

Vedhæftede grafer for Danmark og Sverige har y-aksen startende ved nul. Det er blot en anden måde at se samme data på, som giver et bedre billede totalt set.

Et tidligere indlæg med lignende grafer 05-06-2020 16:30

Data for Danmark: www.statistikbanken.dk/DODC2
Data for Sverige: Statistik relaterad till covid-19
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 15-12-2020 12:27
15-12-2020 23:51
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Hvad er det der sker i Afrika!

Stort set alle lande i området her se



har næsten ingen smitte.

Nigeria



Et land med 200 mio. indbyggere har ikke haft over 800 daglig smittede. Kan det virkelig være rigtig!
15-12-2020 23:59
Jakob
★★★★★
(9290)
­



15. dec. 2020,
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-12-15-nu-udvides-delvis-nedlukning-til-hele-landet
De skærpede restriktioner, der indtil nu har gjort sig gældende i 69 kommuner, bliver udrullet til resten af Danmark.



15. dec. 2020,
https://nyheder.tv2.dk/2020-12-15-sundhedsordfoerere-indkaldt-til-hastemoede
kl. 14:41
Jens Lundgren, professor i infektionssygdomme på Rigshospitalet, kalder udvidelsen af restriktionerne nødvendig, da vi ifølge ham befinder os på et niveau som i foråret.
- Vi har jo ikke set effekten af de restriktioner, der blev indført sidste uge. Men hvis man følger tallene lige nu, går det den forkerte vej på alle parametre.
- Vi bliver nødt til virkelig at stramme op over hele landet. Der er nogle yderligere redskaber i værktøjskassen, som er meget mere alvorlige – som at man ikke kan bevæge sig rundt overhovedet. Der er vi ikke endnu, men efter weekenden må vi se, om der er behov for at tage den store hammer i brug, siger han.
Professorens ønskescenarie er, at antal nysmittede falder henover weekenden. Det vil ikke betyde, at vi er ude på den gode side af det, men at accellerationen i det mindste er dalet, siger han.

-----

kl. 16:21
Minister bekræfter landsdækkende nedlukning: - Det er alvor nu
Transportminister Benny Engelbrecht (S) bekræfter på Facebook, at alle landets kommuner bliver underlagt restriktioner gældende fra onsdag klokken 16.
- Det er virkelig alvor nu. Coronaen har fået alt for godt fat i Danmark. Smittetallene er for høje, og antallet af indlæggelser stiger. Alt for meget, skriver han.



Man kan tale alvorsord og have fuldstændigt ret, og man kan ønske ligeså meget, man vil. Men Coronavirus er fløjtende ligeglad.!

Det er, som det har været hele tiden, kun restriktioner og streng disciplin herunder testning og smitteopsporing hjælper, og når nogle danskere ikke vil høre, så må de føle.



Jeg mener efterhånden, at det alt for længe har været tydeligt, at myndighederne har mistet grebet, og nu har det nået et niveau, hvor det også begynder at tære alvorligt på tilliden til regeringen.

Prøv at se grundigt på nedenstående graf.

Siden 25 juni har der kun været 9 dage, hvor smitten ikke har været stigende.
Myndighederne og sundhedsministeren har haft laaaaaaaaang tid til at blive dygtigere til at nedbringe smitten, men tiden er blevet spildt, og det er kun blevet vanskeligere for hver dag, indtil vi nu sidder i en rigtig dårlig situation, hvor testkapacitet og smitteopsporing slet ikke engang kan følge med mere.

Jeg ved godt, at det må være vanskeligt at regere Danmark, når ca. 30% af befolkningen er blevet ligeglade med, at deres hensynsløse adfærd er den bedste næring til virus. Men de er vel trods alt ikke flere, end at de resterende 70% kan give dem bøder, som de vil huske, eller om nødvendigt kan de sankes i lejre eller sættes i bure, som man gjorde med utallige fredelige klimademonstranter i 2009.!?



https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10-11-nyeste-coronatal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte
Tilknyttet billede:

16-12-2020 00:02
Jakob
★★★★★
(9290)
­



Hvis julemanden vil på besøg i år, så luk ham ikke ind. Han er forklædt og har en le med i sækken.



­
16-12-2020 21:29
Jakob
★★★★★
(9290)
­



Nu har Statsministeren omsider langt om længe taget mukkerten i brug, og det er vel også rimeligt, at hun varmer lidt op med den, før forhammeren skal i sving om lidt.

Det vigtigste må være, om mukkerten har ramt de helt rigtige steder med tilstrækkelig kraft.


16.dec 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/live-statsministeren-holder-pressemoede-om-coronasituationen
Sådan ser de nye restriktioner ud:

Pressemødet er nu slut, men her er, hvad der kommer til at gælde.

Fra den 17. december skal storcentre og butiksarkader holde lukket.

Fra den 21. december skal liberale erhverv som frisører, massører og køreskoler holde lukket.

Fra den 21. december sende skoleelever fra 0. til 4. klasse hjem, og det samme gør elever på efterskoler, kostskoler og folkehøjskoler.

Fra den 25. december skal detailhandlen holde lukket. Dagligvarer og apotekter er undtaget.
Myndighederne vil snart melde ud, hvad der gælder for den 31. december - nytårsaften.

De nye restriktionerne gælder til og med 3. januar.

Der gælder fortsat øvrige nationale tiltag til og med den 28. februar 2021, blandt andet forsamlingsforbud på maksimalt 10 og krav om brug af mundbind.

Desuden gælder fortsat en række skærpede tiltag frem til og med den 3. januar 2021.



16.dec 2020
https://www.dr.dk/nyheder/politik/nedlukning-udvides-efter-smittestigning-situationen-er-desvaerre-meget-alvorlig
Med få dage til jul vælger regeringen nu at stramme restriktionerne i et forsøg på at bremse corona-smitten.
Statsminister Mette Frederiksen oplyser på et pressemøde, at alle storcentre og stormagasiner skal lukke allerede fra i morgen tidlig.
Alle butikker bortset fra apoteker og supermarkeder skal holde lukket fra 25. dec til 3. januar.
Liberale erhverv som frisører, massører og tatovører lukkes fra den 21. december.
Fra den 21. december lukker efterskoler og højskoler og de mindste skoleelever fra 0. til 4. klasse sendes hjem.
--
Hold så lille en jul som mulig
Mette Frederiksen siger, at det fortsat vil være muligt at være 10 personer samlet til jul. Men statsministeren understreger, at det ikke skal ses som en opfordring til at være 10 til julefest.
- Snarere tværtimod, siger Mette Frederiksen og opfordrer til at så få som muligt samles.
Overholder man restriktionerne, kan julegudstjenester gennemføres.
- Det er jeg sikker på, at man kan afholde på en god og forsvarlig må, siger Søren Brostrøm.
I starten af næste uge vil myndighederne melde klart ud i forhold til nytåret. Det kan ende med en ny opstramning, hvis ikke smittetallene vender.
- Vi vil allerede nu opfordre til, at man holder et markant anderledes nytår, end man plejer at gøre. Det vil ikke være rimeligt, at vi på årets sidste dag sætter det hele over styr, siger Mette Frederiksen.



Hvis jeg umiddelbart skal pege på noget utilfredsstillende, så må det være, at ingen politiker tør at gribe alvorligt ind i det religiøse juleorgie.

Hvis de havde turdet at gå hårdere til værks, så havde vi måske undgået den julegavepanik, som lige nu udspiller sig:

16.dec 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/live-statsministeren-holder-pressemoede-om-coronasituationen
Folk strømmer til indkøbscentre
Kort efter pressemødet begyndte det at vælte ind med folk i Magasin i København.
Der er tællere på dørene, så personalet kan holde øje med, hvor mange der er inde, og her må være 4.252 personer ad gangen.
Magasin har udvidet åbningstiden i dag fra klokken 22.00 til klokken 24.00, skriver de på Facebook.
Også Fields på Amager udvider åbningstiderne, og her er der meldinger om bilkøer foran centeret.
Også Rødovre Centrum, der ligger inde med 160 butikker, holder ekstra længe åbent onsdag aften. Her vil der kunne handles i flere butikker til midnat.


Selvom Peter Geisling klogt minder om, at folk skal bruge gavekort og webbutikker, så må man alligevel forudse, at noget tilsvarende tåbeligt kommer til at ske i de liberale erhverv og detailhandlen i de kommende dage.


Juletrafikken imellem Sjælland og Jylland bliver ikke bremset, så jyderne må i den anledning forvente mere smitte, som ellers kunne være undgået.


Og julegudstjenster tør politikerne heller ikke aflyse:

16.dec 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/live-statsministeren-holder-pressemoede-om-coronasituationen
Julegudstjenester er fredet
Overholder man restriktionerne, kan julegudstjenester gennemføres, siger direktør i Sundhedsstyrelsen Søren Brostrøm.
- Det er jeg sikker på, at man kan afholde på en god og forsvarlig måde.


Jeg synes igen, at det også er for slapt af flinke Søren Brostøm.
Kirkens ret til at tale om god etik og pæn opførsel kan i hvert fald i mine øjne ligge på et forsvindende lille sted, hvis de gennemfører det.
I forvejen er der mange gamle, som i årevis har været henvist til at nyde gudstjeneste via TV og radio, så det kan være meget vanskeligt at forstå, at andre ikke kan gøre det samme i en situation, hvor kirkegang kan være til alvorlig skade for samfundet.

Men der er åbenbart stadig et stykke vej endnu, før det verdslige står over det gejstlige i vores såkaldte sekulære samfund. Der er meget at lære af pandemien, og dette må være en af de mange ting, som der skal arbejdes på at forbedre til fremtiden.




­
16-12-2020 21:57
Jakob
★★★★★
(9290)
­



Jeg vil gerne anbefale alle borgere, at undlade at købe fyrværkeri i år, især hvis man bor i byen.

Jeg ved endnu ikke, om forhammeren kommer til at ramme nytårsaften, som den bør med fyrværkeriforbud og totalt udgangsforbud i byerne.
Men det vil under alle omstændigheder være godt samfundssind at indstille sig på det og vælge at leve efter det.




­
17-12-2020 15:16
Jakob
★★★★★
(9290)
­


Men man kan allerede se, at nytårsforhammeren ( hvis den overhovedet svinges ) også rammer for sent:

17. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Politibil beskudt med fyrværkeri i Aarhus
En politibil blev i går aftes klokken 19:50 beskudt med fyrværkeri, da man kørte rundt i Aarhus Vest.
Det oplyser Østjyllands Politi i en pressemeddelelse.



­­
17-12-2020 15:37
Jakob
★★★★★
(9290)
­



17. dec. 2020
[url]https://www.dr.dk/nyheder/seneste/over-4000-smittede-paa-et-doegn [/url]
4.034 personer er registreret smittet med coronavirus siden i går, hvilket er det højeste registrerede antal på et døgn.
Det viser dagens opgørelse fra Statens Serum Institut.
Der har det seneste døgn været yderligere 17 coronarelaterede dødsfald.
Der er nu 516 personer indlagt med covid-19 på de danske hospitaler. Det er 23 flere end i går.
Af de indlagte er 76 på intensiv afdeling, og 46 er i respirator.



Og mens smitten trives, så udvikler virus sig:


17. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Ny variant af coronavirus påvist i Danmark
En ny variant af coronavirus, som har smittet flere end 1.000 personer i England, er også blevet påvist i ni tilfælde i Danmark.
Det skriver Statens Serum Institut i en nyhed på instituttets hjemmeside.
Intet tyder på, at virusvarianten er mere alvorlig end andre covid-19-varianter, skriver instituttet.
Virusvarianten, der har fået betegnelsen N501Y, er frem til 13. december fundet blandt 1.108 personer primært i det sydlige og østlige England.



15. dec. 2020
https://www.livescience.com/uk-coronavirus-variant.html
There's a new coronavirus variant in the UK.
A new genetic variant of SARS-CoV-2, the virus that causes COVID-19, has emerged in the United Kingdom, but it's unlikely to threaten the effectiveness of COVID-19 vaccines, scientists say.


Måske var vi heldige denne gang også, at hele pandemien ikke starter forfra igen.

Men store dele af Vesten har i månedsvis spillet noget, der ligner russisk roulette med verdenssundheden, så det vil primært være et udtryk for held frem for dygtighed, hvis den nuværende pandemi når at blive stoppet, før den har udviklet sig til en ny ny, som kan være endnu mere smitsom og endnu mere dødelig.



­­
17-12-2020 17:24
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Det er ingen problem at blæse et bagatel-problem op som om det var jordens undergang. Den disciplin er der desværre mange mestrer.
RE: Corona 18-Dec-202018-12-2020 10:38
John Niclasen
★★★★★
(6433)
Det oprindelige indlæg med denne graf.

Vedhæftet er opdateret graf med data til og med uge 50, 2020.
Grafen viser totalt antal døde pr. uge i Danmark uanset årsag.

Data: www.statistikbanken.dk/DODC2
Tilknyttet billede:

RE: Totalt antal døde uge 1-4618-12-2020 11:11
John Niclasen
★★★★★
(6433)
I fortsættelse af Corona 18-Dec-2020 18-12-2020 10:38.

I data fra statistikbanken er der ændringer til de seneste par uger, efterhånden som al data indsamles.

Derfor viser vedhæftede graf data for uge 1-46, hvor vi er i uge 51 nu, og der er data tilgængelig til uge 50 (som dog nok bliver justeret lidt i næste og evt. flg. uger).

Data viser, at seks år siden 2007 havde flere totalt antal døde i Danmark i de første 46 uger, end i år, 2020:

2007, 2008, 2009, 2010, 2018, og 2019.

Året 2018, hvor der var en større influenza-epidemi, havde flest antal døde (48855) i de første 46 uger. Taller for de første 46 uger er pr. dags dato (18-Dec-2020) 47350 døde i 2020.

Der fødes lidt over 61000 børn i Danmark hvert år.
Kilde: Fødsler @ Danmarks Statistik

Et tidligere indlæg med tilsvarende graf for de første 40 uger:
Totalt antal døde uge 1-40 30-10-2020 10:35
Tilknyttet billede:

RE: Akkumuleret antal døde 18-Dec-202018-12-2020 11:40
John Niclasen
★★★★★
(6433)
I forlængelse af ovenstående indlæg.

Vedhæftede graf viser akkumuleret antal døde i Danmark uanset årsag for hvert år siden 2007. For i år, 2020, er data til og med uge 50.

På intet tidspunkt har 2020 ligget øverst.

Et tidligere indlæg med lignenede graf til og med uge 47, 2020:
Corona 30-Nov-2020 30-11-2020 09:39

Data: www.statistikbanken.dk/DODC2
Tilknyttet billede:

19-12-2020 20:57
Jakob
★★★★★
(9290)
­



19. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/boris-johnson-skaerper-tiltag-ny-coronavariant-er-meget-mere-smitsom
Boris Johnson skærper tiltag: Ny coronavariant er meget mere smitsom
Den britiske premierminister Boris Johnson har netop annonceret, at julen ikke kan holdes som planlagt i London og en stor del af det sydlige England.
Det sker efter, at regeringens virusrådgivere har oplyst ham om, at en ny variant af coronavirus er op til 70 procent mere smitsom end den hidtil kendte.


Det må ingen forbavse, at sådan noget kan ske, og det behøver langt fra at være slut endnu.

Man har alt for længe avlet intensivt på virus i et miljø, hvor det er vanskeligere for den at overleve, hvis den ikke er meget smittefarlig.
Udviklingen i det miljø vil selvfølgelig naturligt følge Darwins love.

Det forbavsende og sørgelige er, at risikoen for det ikke er blevet taget meget mere alvorligt i Vesten.


Og dybt sørgeligt er det også, hvis de danske myndigheder er blevet mere afslappede overfor nye coronavarianter:

17. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
Ny variant af coronavirus påvist i Danmark
En ny variant af coronavirus, som har smittet flere end 1.000 personer i England, er også blevet påvist i ni tilfælde i Danmark.
Det skriver Statens Serum Institut i en nyhed på instituttets hjemmeside.
Intet tyder på, at virusvarianten er mere alvorlig end andre covid-19-varianter, skriver instituttet.
Virusvarianten, der har fået betegnelsen N501Y, er frem til 13. december fundet blandt 1.108 personer primært i det sydlige og østlige England.


Spørgsmålet er nu, om SSI ikke har læst ordentligt på lektien, eller om der er kommet ny videnskabelig viden på de to dage, som der er gået imellem, at SSI udtalte sig og Boris Johnson reagerede.

En fornuftig reaktion fra Danmark må nok blive prompte at lukke grænsen til England. Samtidigt må der skulle foretages meget hårde lokale nedlukninger og meget skarp smitteopsporing for at fange ALLE, som er smittet med den nye variant. Og det generelle afstandskrav må skulle sættes op til mindst 2 meter igen.
­


­
19-12-2020 22:47
Jakob
★★★★★
(9290)
­




Overordnet er min holdning stadig, at vi uden vaccine skal udrydde alle Coronavarianter i Danmark og ikke stille os tilfredse med nogetsomhelst mindre..!


Men en sådan udryddelsesmission stiller skarpe krav til alle indbyggere, og nu har regeringen og dens støttepartier nok for travlt med at tygge på mere eller mindre ligegyldige risretter og komme overens med nogle humane og demokratiske hensyn overfor danske religiøse sekter, som ikke har lyst til at nedlukke i julen:

18. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/soerine-gotfredsen-advarer-mod-lukke-kirker-til-jul-du-kan-ikke-sammenligne-kirker
Sørine Gotfredsen advarer mod at lukke kirker til jul: 'Du kan ikke sammenligne kirker med fitnesscentre og Røverkøb'
Vi resignerer, hvis vi lukker kirkedøren til jul, siger præsten.
- Vi fejrer, at Gud bliver til menneske. Det er kernebegivenheden i kristendommen.


Meget Corona demoraliserende...

Når det bliver en fødselsdag, som bringer, smitte død og sorg til 2021, så må det nok være antikrist, der fødes denne jul.



Hvis man kan tåle at se det i en skidesprællernation, som den danske, så er her et par eksempler på, hvordan det belønnes, hvis et land seriøst og dygtigt konsekvent arbejder på at minimere smittespredningen.

Virus forsvinder, der dannes ikke nye varianter, og samfundslivet kan hurtigt vende tilbage til mere normale tilstande:


17. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/udland/gang-i-nattelivet-i-wuhan-jeg-tror-ikke-der-var-lige-saa-mange-folk-ude-foer
Mens store dele af verden er lukket ned, har Wuhan ikke registeret lokale tilfælde af corona i syv måneder.
--
Unge, der fester på natklubber. Grupper, der fejrer fødselsdag på lokale restauranter. Travle gadekøkkener, der langer snacks hen over disken.
Nattelivet er i fuld sving i millionbyen Wuhan, der i starten af året blev kendt som coronapandemiens epicenter.
--
I april genåbnede byen så efter flere måneders nedlukning, og nu kan byens unge igen feste med hinanden uden mundbind og afstand, mens pandemien stadig raser flere steder i verden.
--
Der er ikke registreret et lokalt smittetilfælde i byen siden 10. maj 2020.
--
Der er hverken mundbind eller afstand, når unge fester i millionbyens natteliv. Næsten 3.900 af Kinas 4.634 registrerede coronarelaterede dødsfald er fra Wuhan.



19. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/23-millioner-indbyggere-og-kun-syv-doede-derfor-har-taiwan-saa-godt-styr-paa
23 millioner indbyggere og kun syv døde: Derfor har Taiwan så godt styr på corona
Mens Danmark lukker ned, går taiwanerne til koncert og på natklub.





I Vesten havde vi længere tid til at forberede os på at forebygge smitten, så vi havde alle nødvendige forudsætninger for at gøre det langt bedre.

Men hvordan er det gået indtil videre.?

I dag:

310.699 coronadøde i USA
67.220 coronadøde i Italien
66.052 coronadøde i Storbritannien
59.259 coronadøde i Frankrig
48.777 coronadøde i Spanien
25.027 coronadøde i Tyskland
7.893 coronadøde i Sverige
osv...

Tallene er fra denne side:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10-11-nyeste-coronatal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte
( Læg også mærke til, at TV2 nu har gjort farvekoden på kortene mindre følsom, så det ikke mere ser så slemt ud med smitten, og kort ikke mere kan sammenlignes med tidligere kort i denne tråd. Jeg ville ønske, at de ikke havde gjort det og i stedet evt. havde tilføjet en ny farve frem for at forplumre og forvirre kodens historik. Det kan sammenlignes lidt med, når for mange drikkevandsboringer bliver forgiftet med pesticider, så ændrer man grænseværdien, og så ser det pludseligt meget pænere ud, selvom det er blevet værre.)


I Danmark gik det bedre i begyndelsen, men efterfølgende er det grundet manglende disciplin og et alt for dårligt test- og smitteopsporingssystem kun gået den forkerte vej.

Hvis man på det grundlag tror, at vores myndigheder og folketinget på nuværende tidspunkt er kompetente til at skrive en ny epidemilov, så må man have døden som elsker.
De har med manglende rettidige og vedholdende foranstaltninger sandsynligt nærmere gjort os til sitting ducks for den næste pandemi.

Den nuværende situation er et godt eksempel på, hvordan dominerende demokratiske værdier som frihed og humane hensyn kan ende i massedrab og elendighed.
Hver ting til sin tid.

Det er i øvrigt det samme med klima- og miljøpolitikken. Man lurepasser og skæver til de andre og vil helst se meget alvorlige konsekvenser af manglende fornuftig handling, før man for alvor handler, og det fører til elendighed.




­­
20-12-2020 01:35
Jakob
★★★★★
(9290)
­



Her kan man læse mere om den engelske nye variant af ny Corona, som er 70% mere smittefarlig, og som de endnu ikke ved, om er resistent overfor de udviklede vacciner:

19. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/udland/boris-johnson-strammer-britiske-restriktioner-efter-fund-af-mere-smitsom



­
20-12-2020 17:52
Jakob
★★★★★
(9290)
­



Jeg hæfter mig især ved dette:


https://www.dr.dk/nyheder/udland/boris-johnson-strammer-britiske-restriktioner-efter-fund-af-mere-smitsom
Der er tale om seks tilfælde i Storkøbenhavn og tre i Nordjylland på samme adresse. Syv personer af hunkøn og to af hankøn i alderen to til 61.
Ifølge chefvirolog, professor og overlæge Anders Fomsgaard fra Statens Serum Institut, så holder man 'supergodt øje' med den engelske variant - ligesom man gør med flere andre varianter.
- Vi har har helt styr på, hvor de (smittetilfældene, red.) er. Og vi holder også øje med, om det skulle brede sig. Vi har et par stykker i kikkerten, siger han.
Når man taler om den nye variant som én, så er det faktisk ikke helt rigtigt, fortæller Anders Fomsgaard.
- Den her er kendt for at have ni mutationer i spike-proteinet, hvor 'cluster 5' (mink-mutationen, red.) havde fem. Ni er meget. Og det gør, at man tænker, at den ser mærkelig ud, siger han.
Anders Fomsgaard fortæller, at man tidligere har set en variant, der stammer fra Rumænien, brede sig til at udgøre ti procent af de danske smittetilfælde - og blive på det niveau uden at udvikle sig yderligere.
Og ifølge en kinesisk videnskabelig artikel, så havde den rumænske variant en nedsat følsomhed over for antistoffer.
---
Herhjemme har Statens Serum Institut ifølge chefvirologen bedre forudsætninger for at holde øje med spredningen af den nye variant, fordi man laver genetiske analyser på en stor del af de positive smittetilfælde.
- I Danmark dækker vi 25 procent af de positive tilfælde med sekventering. I England dækker de kun 10 procent, så vi fører 'big time'. I rå tal bliver det selvfølgelig til meget mere for briterne. Men vi har mere fingeren på pulsen, siger Anders Fomsgaard.


Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at få øje på noget at være imponeret over.
Hvis den nye mutant er sluppet løs, og man vil opspore hvert enkelt tilfælde, så er der i England 90% risiko for, at den ikke bliver fundet, hvor der i Danmark "kun" er 75% risiko.
Dertil kommer, at ca. 30% måske ikke bliver testet, fordi de kun har meget milde symptomer.
Derforuden er seks af de fundne tilfælde i hovedstadsområdet i Danmark, hvor smitten længe har været løbet ud af kontrol.


Og i radioen kan man høre Bertel Haarder fortælle, at der er noget, der er vigtigere end at forlænge livet, og derfor bør julegudstjenesten afholdes.
Bare lad de ældre gå i søen, så de kan komme hurtigere hjem til Gud sammen med dem, som de forinden når at smitte, velbekomme...
Men selv vil han dog høre den i radioen, fordi der er for mange mennesker i kirken. Jøsses...







Det største lyspunkt må være, at WHO slår alarm:


https://www.dr.dk/nyheder/seneste/opfordring-fra-who-til-alle-europaeiske-lande-fordobl-indsatsen
Opfordring fra WHO til alle europæiske lande: Fordobl indsatsen
Verdenssundhedsorganisationen, WHO, opfordrer samtlige lande i Europa til at fordoble indsatsen og tiltagene for at stoppe coronasmittespredningen. Det skriver AFP.
Det sker som en konsekvens af den nye og mere smitsomme coronavariant, som man har konstateret i Storbritannien, og som i går fik premierminister Boris Johnson til at stramme restriktionerne i London og sydøst-England.
- I Europa, hvor smittespredningen er høj og vidt udbredt, skal forstærke deres kontrol- og forebyggelsestiltag, siger en talsmand for WHO-Europa.


https://www.dr.dk/nyheder
Holland, Belgien og Israel har forbudt indrejse fra Storbritannien. Sidstnævnte har desuden forbudt indrejse fra Danmark og Sydafrika, hvor den mere smitsomme coronavariant også er fundet.


Det bliver interessant at se, hvornår Danmarks Folketing fatter, hvad der foregår, og hvad der står på spil.


­
­
21-12-2020 12:47
Jakob
★★★★★
(9290)
­




21. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/politik/danmark-lukker-fly-fra-storbritannien
Danmark lukker for fly fra Storbritannien
Som følge af det muterede coronavirus i England lukkes luftrummet midlertidigt for alle passagerfly.
--
Forbuddet træder i kraft klokken 10 mandag og gælder foreløbigt frem til den 23. december klokken 10.


Hurtigere kunne det åbenbart ikke gå i Danmark.
Egentlig også lidt underligt, at det vender sådan, at det er landene omkring, der skal reagere frem for, at England selv lukker grænser for at forhindre spredning.
Når et menneske bliver smittet, så skal vedkommende selv isolere sig. Hvis det samme var gældende for lande, så ville smitten være langt nemmere at stoppe i tide.
Skal det leves ud i praksis, så må Danmark nu skulle lukke grænser til alle andre lande i nogle uger, indtil vi er sten sikre på, at den nye mutant er udryddet i Danmark, og vi også har styr på eventuel smitte fra dem, der i hast rejste ind i nattens løb.

Men:

20. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/udland/coronamutation-spolerer-britisk-julefred-her-er-hvad-vi-ved
Kendskabet til den nye coronamutation i Storbritannien er ikke stort nok til, at det for alvor er alarmerende for os i Danmark.
--
Det mener Lars Østergaard, professor på Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital.
- Det er noget, man selvfølgelig skal holde øje med. Men alt i alt er der 4.000 mutationer i coronavirus allerede. Den her variant har 17 mutationer, og en af dem sidder i et lidt ømtåleligt område, som kan give anledning til, at vacciner ikke virker.
- Virusset har taget fart og bevæger sig hurtigt, og det fører uundgåeligt til en skarp stigning i hospitalsindlæggelser.
Rådgiver Patrick Vallance
- Men om det kommer til at være sandheden, er der jo ingen af os, der på nuværende tidspunkt ved noget om, lyder det fra Lars Østergaard.
--
Virusstammen er også nået til Danmark. Statens Serum Institut har oplyst, at der er blevet påvist ni tilfælde.
Af dem var seks i Storkøbenhavn og tre i Nordjylland på samme adresse.
Meldingerne fra Statens Serum Institut er, at man har godt snor i udviklingen.
Chefvirolog Anders Fomsgaard fra Statens Serum Institut sagde i går, at man holder 'supergodt øje' med den engelske variant - ligesom man gør med flere andre varianter.
--
- Vi har helt styr på, hvor de (smittetilfældene, red.) er. Og vi holder også øje med, om det skulle brede sig. Vi har et par stykker i kikkerten, lød det.


Det må være en lang snor, når der er behov for kikkert.



21. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder
SSI: Rejsende fra England udgør ikke risiko for folkesundheden
Hvis indrejsende fra England overholder anbefalinger om isolation og test, udgør de ikke sundhedsrisiko.
Sådan lyder vurderingen fra Statens Serum Institut (SSI) i en risikovurdering, som Ritzau har set.
Vurderingen kommer, efter at der er fundet en ny virus-variant i Storbritannien.
SSI vurderer, at virusvarianten sandsynligvis er i cirkulation i en række lande, hvor den bare ikke er opdaget endnu. I Danmark er der fundet ti tilfælde.
Flere lande - heriblandt Danmark - har midlertidigt lukket for al flytrafik fra Storbritannien.


Det kan se ud til, at SSI har anlagt en ny stil, hvor bedømmelsen af nye mutanter mest handler om, hvor galt det sandsynligt ser ud i andre lande.
Det gør ikke så meget, at Danmark er befængt, hvis bare Sverige og andre lande, som vi normalt sammenligner os med, gør det mindst ligeså dårligt.
Den nye mutant kommer jo heller ikke fra Danmark denne gang, så vi er næsten helt uskyldige, hvis den spreder sig og udvikler sig videre til noget, som de nuværende antistoffer slet ikke kan genkende.

Men jeg vil gerne anerkende, at grænsen til England er blevet lukket i kraft af en politisk beslutning, som DF, Venstre og SF har presset på for. Til gengæld var der nøl hos De Radikale og EHL, som først ville se de danske myndigheders anbefaling.
Min vurdering er, at SSI efterhånden er blevet så svækket i forhold til sygdomsforebyggelse, at grænsen slet ikke var blevet lukket, hvis de skulle lægge ryg til anbefalingen.



Det ser indtil videre ikke ud til, at hverken SSI eller politikerne finder anledning til at reagere på den alarmerende opfordring fra WHO.

WHO har ellers haft ret, hvergang de har meldt ud.
Først da de opfordrede til i langt højere grad at teste og smitteopspore frem for at lukke samfundet drastisk ned. Den opfordring blev fulgt til gavn for samfundet.
Sidste gang opfordrede de til, at Danmark skulle forbedre smitteopsporingen betydeligt, men det blev ikke taget tilstrækkeligt alvorligt, og derfor steg smittetallet i en sådan grad, at testkapaciteten ikke engang kunne følge med, og derfor er vi nu endt i en ny suppedas med omfattende nedlukning, som måske ikke engang er tilstrækkelig. Og hvis resultatet af den omfattende smitte bliver en ny mutant, som vaccinen ikke virker imod, så starter det hele forfra.

Skal man se lyst på det, så vil det måske også være godt nok at gentage hele "øvelsen" med en virus, som er 70% mere smitsom, for Danmark har tydeligvis ikke lært det endnu.




­
21-12-2020 18:24
Jakob
★★★★★
(9290)
­



21. dec. 2020
https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-12-21-strandet-i-storbritannien-og-hjemloes-fra-i-morgen-hvor-skal-jeg-holde-jul
Den senest uge fra 13. december til og med 19. december er omtrent 2600 passagerer ankommet til Københavns Lufthavne med direkte fly fra Storbritannien. Det oplyser de til TV 2.


Og på den baggrund vil myndighederne have os til at tro på, at de har en sikker snor i alle smittetilfælde med den nye mutant..??

Lægmand må skønne, at det er endnu et udtryk for deres hovmod og manglende troværdighed.




21. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/sverige-indfoerer-indrejseforbud-fra-danmark-til-sverige
Sverige indfører indrejseforbud fra Danmark til Sverige. Forbuddet træder i kraft fra midnat.
Det oplyser den svenske indenrigsminister Mikael Damberg på et pressemøde.
Det sker for at stoppe spredningen af en ny variant af coronavirus, som blandt andet er fundet i Danmark.


Det må være både fornuftigt og forståeligt.



21. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/3198-nye-coronatilfaelde-18-doede
3.198 personer er registreret smittet med coronavirus siden i går. 18 personer er døde, så det samlede antal døde i epidemien er nu 1.053.


Hvis man føler optimisme på den baggrund, så synes jeg, at man skal dele den ud til alle dem, der nu ligger på hospitalet, fordi Danmarks lægevidenskabelige, beredskabsmæssige og politiske kapaciteter de sidste mange uger har vist sig som en flok slappe fumlehoveder og skidesprællere.

Hvad skal man sige til dem på sygehuset.?? :
Vaccinen kommer allerede nu, og I ønskes et godt nytår med sygdom og langvarige eftervirkninger... Men bare tag det roligt, eftervirkningerne mærker i kun, hvis I overlever...
Og vi andre holder selvfølgelig jul næsten, som vi plejer. Nu blot over jeres sygdom og lig, indtil det også rammer os... God jul i respiratoren.!



­
­
Tilknyttet billede:

21-12-2020 18:55
Jakob
★★★★★
(9290)
­



Man skulle hellere øge indsatsen imod smitte betydeligt, som WHO har anbefalet.

Og når vi endnu ikke har fået smitteopsporingen til at fungere effektivt, så er der næsten kun restriktioner at byde ind med.

F.eks.:


Sætte forsamlingsfriheden ned til det halve og lade den gælde for alle, også dem under 21 år.

Fordoble afstandskravet imellem mennesker.

Forbyde alle demonstrationer.

Forbyde udrejse fra egen kommune.

Indføre udgangsforbud efter kl 21

Overtrædelser kan koste bøder på 4-10.000 kr.

Osv..


Og det skal gøres prompte.!


Er det nødvendigt.. nu går det lige så godt, og det er snart jul...



Okay, lad os prøve at se, hvordan det uanset den nye mutant nu går for Danmark i forhold til nogle af de lande, som vi normalt sammenligner os med.
Tallene og kortet taler for sig selv:

Antal smittede den sidste uge pr. 1 million indbyggere:

USA 4590
Sverige 4685
Holland 4458
Danmark 4213
England 2825
Tyskland 1965
Spanien 1426
Polen 1769
Norge 540
Finland 425


­­https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-10-11-nyeste-coronatal-fra-danmark-og-verden-saa-mange-er-smittede-doede-og-indlagte
Tilknyttet billede:

22-12-2020 02:22
Jakob
★★★★★
(9290)
­



Efter min mening stadig meget for svagt formuleret, men her noget lidt mere fornuftig tale fra SSI:

21. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/ssi-om-mutation-der-har-spredt-sig-til-danmark-det-kan-blive-en-udfordring-bremse
SSI om mutation, der har spredt sig til Danmark: Det kan blive en udfordring at bremse smitten
Virusset har højest sandsynligt spredt sig til flere europæiske lande, vurderer ekspert.
Den britiske virusmutation, som har fået betegnelsen N501Y, ser ud til at være en del mere smitsom end det coronavirus, vi ellers kender.
Det siger Tyra Grove Krause, der er afdelingschef for Infektionsepidemiologi & Forebyggelse på Statens Serum Institut.


Jeg mener jo som sagt, at de sidste mange uger for længst har vist, at bremsning af smitte allerede er en kæmpe udfordring, som myndighederne og politikerne langt fra har evnet at få til at lykkes.


Men man skal sandelig ikke forledes til at tro, at Folketinget og myndighederne ikke har travlt med at tilpasse den aktuelle pandemipolitik til de nye skærpede omstændigheder.
Her kan man se, hvad de er nået frem til:

21. dec. 2020
https://www.dr.dk/nyheder/indland/julegudstjenester-bliver-ikke-aflyst-men-der-indfoeres-nye-restriktioner-og-mulighed
Den danske folkekirke kommer ikke til at lukke i juledagene, selvom resten af samfundet lukker ned på grund af situationen med coronavirus.
Det står klart, efter at Kirkeministeriet har udgivet nye retningslinjer for folkekirken. Det oplyser Kirkeministeriet i en pressemeddelelse.




­
­
Side 11 af 32<<<910111213>>>





Deltag aktivt i debatten Coronavirus, frihandel, flyrejser og fornuftig klimapolitik.:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
IPCC-chef: "Klimapolitik Omfordeling af Velstand, Ikke Milieupolitik". Thunberg Gore/Soros Rob024-01-2020 20:25
FNs Fordrejede Klimapolitik og Teknokratiets CO2-Økonomi205-12-2019 01:48
Er klimapolitik religion..?4505-12-2019 01:40
Hvad er jeres holdning til Co2 neutrale flyrejser?025-03-2019 09:52
(Aktuel) fransk klimapolitik305-12-2018 10:56
Artikler
Flytrafik
Føler du, at befolkningen bakker op om en vidtgående klimapolitik?
EUs klimapolitik - en succeshistorie? (Mernilds Klumme, januar 2009)
Klimapolitik (Bionyt: 500 svar om klima)
NyhederDato
Slut med billige flyrejser i fremtiden10-09-2009 09:52
Hedegaard samler tænketank om huller i klimapolitik17-11-2008 05:33
LO får sin første klimapolitik19-08-2008 07:54
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik